ANNONS

Shirtstore: "Den största releasen vi varit med om"

Shirtstore: "Den största releasen vi varit med om"
Star Wars-premiären gav många beställningar hos Shirtstore
Foto: Disney

Som en av få licenstagare för att trycka egna tröjor med Star Wars-motiv i Norden fick Shirtstore mycket att göra när den nya storfilmen hade premiär för knappt två veckor sedan.

ANNONS

När det var dags för lansering av den nya Star Wars-filmen passade Disney på att lansera den egna shoppingdagen Force Friday. Intresset för Star Wars-relaterade produkter visade sig vara enormt och Disneys försäljningssiffror kom upp i nivåer som under året endast överträffats av Black friday och Cyber Monday.

Och även i Sverige har "Star Wars: The Force Awakens" lockat fram plånboken hos prylintresserade fans.

"Disney duktiga på att bygga upp buzz"

Shirtstore är en av få licenstagare i Norden när det gäller tröjor med Star Wars-motiv. Det innebär att företaget får designa och trycka egna Star Wars-kläder.

- Vi har sålt över förväntan, helt klart. Star Wars-lanseringen har helt klart varit den största releasen vi har varit med om. Vi har varit med om flera tidigare och vi visste att Star Wars skulle bli stort, men det var riktigt tokigt ett tag. Disney har varit väldigt duktiga på att bygga upp en gigantisk buzz kring den nya filmen, säger Peo Olsson, VD på Shirtstore.

Just nu finns över hundra tröjor med Star Wars-tryck till salu på Shirtstore.se.

- När vi ser ett så stort intresse för en av våra licenser så blir det naturligt att det varumärket eller licensen får högre prioritet i produktutvecklingen. Det var likadant med Sons Of Anarchy för några år sedan då intresset var enormt för den serien och vi har nästan hundra designs med dem med. Sedan skadar det ju såklart inte att Star Wars har många intressanta karaktärer och vi har tillgång till en bildbank med 20.000 originalbilder och artwork från Star Wars.

Har ni gjort någon särskild kampanj i samband med filmpremiären?

- Egentligen inte. Vi har givetvis pushat Star Wars extra hårt i nyhetsbrev och på hemsidan. Men annars har har inte vi gjort något speciellt. Och i efterhand är det nog tur för vi hade haft svårt att hålla våra leveranslöfte om vi sålt ännu mer.

Bjöd personalen på bio

Peo Olsson tror att intresset för Star Wars-tröjorna kan hålla i sig åtminstone så länge den nya filmen går på bio. Och tryck med de klassiska karaktärerna Darth Vader och Yoda kan nog fortsätta att sälja även efter det, eftersom Star Wars, som Peo Olsson uttrycker det, är ett "evergreen brand".

Har du själv varit och sett filmen?

- Jo, jag bjöd faktiskt hela företaget på bio förra helgen för att gå och se den, vi har levt och andats Star Wars sedan september så jag tyckte det var en passande sak att bjuda mina medarbetare på. Filmen fick blandade omdömen av personalen. De flesta dock positiva.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap