Glasögonföretaget Lenslogistics, mer känt som Lensway, dömdes nyligen till 1 miljon i vite av Marknadsdomstolen efter att Specsavers hade anklagat företaget för att få det att se ut som att Lensway sålde Specsavers märke Easyvision, trots att så inte var fallet.
I samband med stämningen svarade Lensway med att stämma Specsavers tillbaka för en annan typ av vilseledande marknadsföring. I dag kom Marknadsdomstolens dom, och nu blev det Specsavers tur att få ett vite på 1 miljon.
Enligt domstolen ska vitet träda i kraft om inte Specsavers slutar använda vissa delar av sin marknadsföring. Bland annat handlar det om meningar som "Specsavers är marknadsledande", "Mest värde för pengarna" och att Specsavers är "det bästa stället att köpa dem (glasögonbågarna) på".
- Specsavers har inte lagt fram någon annan utredning än undersökningar avseende antalet sålda glasögon och glasögonbågar och uppgifter om den egna omsättningen. Specsavers har därför inte förmått visa att företaget är marknadsledande i flertalet för branschen viktiga områden varför marknadsföringen måste anses ha varit vilseledande enligt 10 § MFL, skriver Marknadsdomstolen i sin dom.
Lensway hade också anklagat Specsavers för att ha använt begrepp som "var fjärde såld glasögonbåge är en Specsaversbåge" utan att ha några bevis för att uppgiften skulle stämma. Även i det fallet har Marknadsdomstolen gått på Lensways linje eftersom man anser att det inte är styrkt att Specsavers uppgifter är korrekta.
Specsaver döms dessutom att betala Lensways rättegångskostnader på 306 000 kronor.