Det som en gång ansågs vara ett oväntat undantag har nu blivit en standardpraxis bland många e-handlare.
Saknas tillräcklig utredning
Konsumentombudsmannen (KO) har drivit frågan för att få klarhet i om företag som visar kreditlösningar och delbetalningar som första betalningsalternativ bryter mot lagen.
LÄS ÄVEN: Svensk Handel frågande till nya lagen: "Lämnar en att tolka själv"
Som exempel anmäldes Ellos för hur deras checkout var utformad. Den initiala domen gav dock Ellos rätt, vilket ledde till att KO överklagade till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD).
I sin senaste dom konstaterar PMÖD att det saknas tillräcklig utredning för att ett förbud ska kunna införas i detta enskilda fall, och gick därför på Ellos linje.
Domstolen menar dock också att ansvarsfrågan kring hur betalningsalternativen presenteras behöver prövas av Högsta domstolen för att skapa ett prejudikat.
Domstolen har kommit fram till att det finns frågor i målet som skulle behöva prövas av Högsta domstolen. Konsumentombudsmannen delar den uppfattningen och kommer att överklaga domen till Högsta domstolen, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
KO delar PMÖD:s uppfattning att frågan behöver en tydligare rättslig prövning och kommer alltså att överklaga till Högsta domstolen. Utfallet där kan få avgörande betydelse för hur lagen tolkas och tillämpas framöver.