ANNONS

Från 0 till 15 miljoner på ett år - plattformen dikterar inköp: "En rejäl skjuts"

Grundarparet Mikael och Anna Dahlholm (Foto: Kristianstadsbladet/Pontus Svensson)
"Omsatt vårt lager 25 gånger på 12 månader".

Ett år efter att Anna och Mikael Dahlholm startade Sovfabriken, som säljer sängtillbehör på nätet, har bolaget upplevt en kraftig tillväxt.

Vi är lyckligt lottade och nu har vi blivit ett riktigt företag. På ett år lite styvt har vi gått från noll kronor till 15 miljoner och vi fortsätter att växa, säger Mikael Dahlholm, till Kristianstadsbladet.

Företaget, som snabbt växte ur sin tidigare lagerlokal, har nyligen flyttat till större lokaler i Vinslöv för att möta det ökande trycket.

Ehandel har pratat med Mikael Dahlholm om den framgångsrika e-handelssatsningen, och om det specialbyggda inköpssystemet som ska ha spelat en betydande roll i tillväxten.

ANNONS

Försäljningen har, under de senaste månaderna, ökat från cirka 60 till 70 ordrar per dag, till över 200. Och bara i november omsatte företaget 3,5 miljoner kronor, och för helåret 2024 förväntas omsättningen landa på cirka 17 miljoner kronor, exklusive moms.

Vår utmaning nu är att se till att vi inte halkar efter med någonting. Det är den största faran när man driver företag, säger Mikael Dahlholm.

Framgången hänvisas snabbt till den moderna plattformen och en stark sökmotoroptimering.

Googlar man på påslakan är vi en av de första sajterna som kommer upp och det ger så klart en rejäl skjuts, säger Mikael som har ett starkt SEO-intresse.

"Ville ha ett objekt att styra över"

Sovfabriken föddes dock inte bara på Annas och Mikaels initiativ. Bakom satsningen står även byrån Nyehandel, som bland annat utvecklar e-handelssystem.

Jag är systemutvecklare och just e-handelssystem har jag jobbat med att utveckla sedan 2005. På Nyehandel ville vi ha ett objekt som vi själva styr över, för att testa plattformen. Sovfabriken är ett klockrent test, vi får testa av Nyehandels inköpsmotor, SEO-prestanda och TA-system, säger Mikael.

Med Sovfabriken kan vi rent “kliniskt” undersöka beteende, användarvänlighet och effektivitet. Resultatet läser vi från nu, det blev en succé långt över vad vi själva kunde tro.

Mikael berättar att e-handelsplattformen genererar inköpsförslag baserade på produkternas försäljningshistorik. I samma veva sorterar den också automatiskt bort produkter som inte längre är relevanta för företaget.

Vi behöver inte tänka på inköp utan följer bara förslagen som den här försäljningsmotorn kommer med, säger Mikael.

"Finns ett ständigt behov"

För att ytterligare effektivisera verksamheten har man också utvecklat en användarvänlig plockstation, vilket förenklar hanteringen av beställningar och optimerar arbetsflödet.

Det gör det mycket enklare för oss att ta in ny personal, för de kan bara följa anvisningar via den här tjänsten och enkelt plocka ihop ordrar.

Men framgången har också påverkats av att efterfrågan är hög i ett segment som är relativt litet i Sverige.

Sängprodukter är helt annorlunda, där finns det hela tiden ett ständigt behov, säger Anna Dahlholm som tillsammans med Mikael drivit andra företag tidigare.

Vi har misslyckats ganska rejält med våra tidigare satsningar. Vi har bland annat försökt sälja gamingprodukter.

Vill växa lönsamt

Sovfabriken har inte börjat tänka på att öppna upp försäljningen till andra länder, men i Sverige hade man velat växa med en fysisk butik.

Det finns planer på det. Vi har dagligen kunder som väljer att hämta på vårt lager, och i den nya fastigheten har vi möjlighet att öppna en butik på runt 150 kvadratmeter.

Har ni övervägt att ta in externt kapital?

Nej, vi har inte haft något behov. Vi har vuxit snabbt, med hjälp av inköpsmotorn och Klarnas snabba utbetalningar, så har vi lyckats att både bygga upp bra likviditet och ett effektivt lagervärde. Vi har omsatt vårt lager cirka 25 gånger på 12 månader.

Vilka mål har ni för 2025?

Vi har inget direkt omsättningsmål i fokus, utan vårt fokus för 2025 kommer vara att öka lönsamheten och då även se över möjligheten att tillverka egna sängkläder.

Tillväxten har möjliggjort nyanställningar, där en heltidsmedarbetare har förstärkt teamet, och extrapersonal har tagits in för att hantera den kommande högsäsongen.

Anna jobbar nu heltid med Sovfabriken, och Mikael försöker att vara på två platser samtidigt.

Med det höga trycket ligger fokus nu på att stabilisera verksamheten i de nya lokalerna och hantera högsäsongen. Paret ser fram emot fortsatt tillväxt och antyder att fler nyrekryteringar kan bli aktuella om försäljningen fortsätter i samma takt.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap