Den 29 november genomfördes affären officiellt, där den tidigare delägaren Svenska Krämfabriken avyttrade sitt innehav i Hickap. Emil och Wilma Holmqvist kvarstår som ägare och kommer även framöver att vara fullt engagerade i bolagets operativa verksamhet.
Wilma Holmqvist, kreativt ansvarig och ansiktet utåt för varumärket, kommenterar:
Det här känns jättebra. Dermoshop delar Hickaps värderingar och vår syn på långsiktigt varumärkesbyggande. Ägarna och teamet har lång erfarenhet av e-handel och en gedigen kunskap inom kosmetik och skönhet.
Dermoshop grundades 1983 i Korsnäs i Finland och är idag en etablerad e-handelsaktör inom hudvård och kosmetik.
Hickap grundades 2016 och erbjuder egna produkter inom skönhet med tyngdpunkt på makeup, hudvård och sminkborstar. Produkterna säljs genom egen e-handel samt via utvalda återförsäljare i Skandinavien.
Under 2023 dubblade Hickap sin omsättning och landade på 61,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet följde den starka utvecklingen och ökade med 70 procent till 13,3 miljoner kronor.
Den snabba tillväxten förklaras av en stadigt ökande kännedom om varumärket hos målgruppen, vilket bidragit till en stigande efterfrågan - både online på Hickap.com och hos återförsäljare, skriver företaget i sitt bokslut.
Hickap förutspår att omsättningen under 2024 kommer att uppgå till cirka 90 miljoner kronor, med fortsatt lönsamhet.