ANNONS

Tricket för att hålla i säljet efter Black Friday: "Om man vill få en order till"

Mimi Darin
Cellbes kommersiella chef talar ut.

Under Postnords frukostföreläsning i Borås i tisdags så träffade vi Cellbes kommersiella chef Mimi Darin. Ett spännande bolag som vi nyligen gjorde ett stort nedslag kring.

LÄS ÄVEN: 70-åriga e-handeln avslöjar hemligheten: "Har i princip skapat ett nytt företag"

Mimi har en bred erfarenhet från e-handelsbranschen och har tidigare jobbat i olika kommersiella roller på Nelly och Ellos. Hennes roll är förstås extremt aktuell i dessa dagar när säljet går varmare än någonsin. Vi satte oss ner med Mimi för att få veta lite mer om hur de tänker kring rea-festen.

ANNONS

För tillfället är hennes roll till stor del fokuserad på att agera sammanhållande i alla specialistfunktioner på företaget. Det är många kommersiella enheter som ska dra åt samma håll och där är alltså Mimi spindeln i nätet.

Det är nog min viktigaste roll just nu. Skulle vi behöva göra något väldigt snabbt så är det många som ska synka i utförandet så att det blir rätt, säger Mimi Darin.

Vad har er plan varit?

Om vi har gjort rätt från januari fram till nu så ska kommunikationen och försäljningen fungera bra även i november. Marknadsföring är ju dyrt i november, och jag tror att man gör klokt i att lägga den investeringen även tidigare under året. Att ha lite synlighet innan för att sedan hänga med in i den här perioden.

Cellbes drog igång sin Black Friday-kampanj i fredags i förra veckan för sina trogna kunder och i måndags slog man upp portarna officiellt.

Hur har starten gått?

Vi är positiva. De första signalerna ser bra ut när vi jämför mot föregående år.

Hur är stämningen?

Jag tycker att det är med skräckblandad förtjusning man går in i den här perioden. Men det blir en väldigt rolig stämning på kontoret när man jobbar närmare varandra. Alla är så otroligt affärsfokuserade och alla funderar på hur vi kan få upp konverteringen.

"Då skulle jag dö"

Mimi berättar hur de på företaget följer KPI:erna timme för timme.

Det gör man inte riktigt varje dag annars. Någon gång har vi sagt att vi borde ha samma fokus som på Black Week hela tiden egentligen. Men då sa någon, “då skulle jag ju dö”. Så man får ändå förhålla sig till det. Men vi ligger mycket närmare försäljningen, kunden och KPI:erna och det är kul.

Har du några tips till andra e-handlare?

Dels att ligga med örat mot rälsen väldigt mycket. Det går ganska fort med förändringar nu. Jag tror inte att man ska ha så mycket åsikt om förändringarna, är mitt tips. Utan jag tror att man ska förstå dem och sedan bestämma: Ska vi vara med eller inte vara med? Det kan vara Temu och Sheins framfart som är utmanande för hela branschen. Lågpris är uppenbarligen ganska högt upp på konsumentens agenda.

Sen tänker nog jag att min lärdom är att det här är en viktig period. Men jag tror verkligen att man krattar för den under hela året. Så att man inte bara tänker att allt ska hända i november, eller på Black Week. Jag tror att man måste se det lite bredare.

Vad är er plan efter Black Friday?

Planen är att hänga kvar i den här erbjudande-drivna perioden fram till Cyber Monday. Och sedan skylta om med potentiella vinnare för julklappar.

"En viss del av hjärnan"

Mimi berättar dock att det förstås blir en baksmälla efter Black Friday och att man sedan får ta nya tag.

Precis som många andra får vi skylta upp lite rött istället. Det jag tror vinner rent kommunikativt i december är det emotionella. För nu har vi varit väldigt erbjudande-drivna. Det är en viss del av hjärnan. Men om man nu ska få en order till så tror jag att det blir mer det emotionella, det varma, det är en annan kommunikativ take på det i december.

Det blir svårt att fortsätta prishetsen menar du?

 Ja den är över. Nu ska det bli mysigt istället. Man får hitta guldkornen i sitt sortiment, som man kan styra mot. I vår värld är det kläder. Lite myskläder, lite loungekläder, sånt du vill ha hemma när du går på julledighet.

Vi frågade Mimi om det här med alla namn kring Black Friday som Black Week, Black Weeks, Black Weekend, Cyber Monday, Singles Day och så vidare. Om det är ett problem för de som jobbar med marknadsföringen.

Jag tycker inte att det är ett problem. Jag tror att vi alla hjälper varandra. Vissa kan kalla det Black Friday under hela november, vilket vi nästan har sett. Och om någon kallar det Black Week och någon säger Singles Week och så vidare. Vi gör konsumenten uppmärksam på att det finns mycket erbjudanden nu. Börja planera, börja titta. Jag tror att kunden förstår att det handlar om erbjudanden oavsett vad de heter.

Däremot tror jag att kunden kan bli lite förvirrad kring när Black Friday faktiskt är. Var det förra fredagen? Eller är det denna? Men jag tror inte att det är en så stor grej. Konsumenten är ganska smart.

Har logistiken påverkats av den stora omstrukturering som Cellbes gjort?

Den har absolut förändrats. Vi har gått från att drifta lagret själva till att ha en Autostore-lösning, som vi startade upp för två år sedan. Så vi är nu i samma lokal som vår Autostore och den driftas av ett externt bolag. Vi har alltså outsourcat logistiken.

Företaget ska vara väldigt nöjda med automationslösningen och ser stora fördelar när man nu expanderar och har en logistiklösning som enkelt går att skala upp.

Det är en stor förändring som har påverkat logistiken. Vi har tagit bort ganska många skrymmande varor. Vi har mer klädpaket nu. Och har vi heminredning så har vi inte en lampa som kan gå sönder utan vi har ett påslakan. Så vi har anpassat oss lite genom att snurra varor som är passande för Autostore, avslutar Mimi Darin.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se