Det är en fantastiskt kul känsla! Det finns en stolthet i att se att andra uppskattar våra väskor så mycket att de väljer att köpa just en från oss. Det är verkligen en bekräftelse på att vi har skapat något bra. Nu när julhandeln drar igång hoppas vi att försäljningen tar ytterligare fart.
E-handeln är Scaleiras primära försäljningskanal, med Skandinavien, Spanien och grannländer som huvudmarknader. Diskussioner pågår även med återförsäljare i både Europa och Skandinavien.
Vi fokuserar på e-handel men undersöker andra försäljningssätt allteftersom vi tar oss framåt. Vi skickar dock redan till hela EU.
På längre sikt finns en vision om en fysisk butik, men det är än så länge en dröm.
Det finns en romantisk idé om att i framtiden ha en fysisk Scaleira-butik, men det kommer i slutändan handla om lönsamhet.
Första årets ekonomiska mål är att återinvestera vinsten i utveckling.
Våra mål är att återinvestera vinsten för att utveckla fler produkter och komma till punkten att kunna ta ut en mindre lön.
Är det verkligen hållbart?
Företagets första produkt är en handväska i en rak och enkel design. Duon berättar att visionen är att "erbjuda hållbara och eleganta väskor som kombinerar långvarig kvalitet med estetisk hållbarhet".
Produkterna tillverkas lokalt i Spanien av material som Seaqual, ett innovativt tyg framställt av återvunnen plast från haven, vilket bidrar till att minska plastföroreningar och främja en mer cirkulär ekonomi.
Vad skulle ni säga särskiljer er produkt från andra på marknaden?
Vi arbetar med något vi tycker om och en helhet, inte enbart färger, form och material, även om dessa är viktiga. Vi tror på tidlös design. Våra väskor är skapade för att hålla både estetiskt och praktiskt under många år, vilket gör dem till en motvikt mot slit-och-släng-kulturen och snabba trender.
Att slå igenom på en konkurrensutsatt marknad är absolut en utmaning, men vi är övertygade om att det inte handlar om att vara "ännu en väska". Det handlar om att erbjuda ett alternativ som har ett syfte, som inspirerar konsumenter till medvetna val, och som bidrar till en bättre värld – både miljömässigt och socialt.
Med tanke på att väskorna innehåller ett tyg framställt av återvunnen plast, hur ser ni på hållbarheten i att introducera fler produkter av plastmaterial, med tanke på att det har en mycket lång nedbrytningstid?
Scaleira vill bidra till en omställning där hållbarhet och medveten konsumtion är en viktig del. Plasten som används i våra väskor är noggrant utvald och processad för att skapa ett slitstarkt och estetiskt tilltalande material. Det handlar dock om mer än bara materialval, vi vill visa att avfall kan bli till resurser och bidra till en cirkulär ekonomi. Genom att samarbeta med initiativ som fokuserar på plastinsamling från havet, hjälper vi till att minska den befintliga föroreningen och samtidigt förebygga att mer plast hamnar i naturen.
Vi är också fullt medvetna om de utmaningar som plast innebär. Därför ser vi vårt arbete som en del av en större lösning: att ta tillvara på befintliga resurser och förvandla dem till något värdefullt och långlivat istället för att låta plasten fortsätta skada vår miljö.
Grundarna berättar att de också strävar efter att minimera avfall genom hela produktionskedjan. För att komplettera det innovativa plasttyget från Seaqual används även kromfritt italienskt läder. Detta läder är ett biproduktmaterial från bland annat köttindustrin, vilket ger nytt liv åt resurser som annars skulle ha gått till spillo.
"Värdefull kunskap"
Produktionen sker lokalt i Spanien, vilket inte bara säkerställer hög kvalitet utan också stärker lokalt hantverk och bidrar till att minska utsläpp kopplade till långa transportsträckor.
Det finns förbättringspotential i alla led, men vi gör det vi kan på vårt sätt. När vi kombinerar innovation med traditionellt hantverk skapar vi produkter som inte bara är funktionella utan också har en själ.
Hur hamnade ni i Spanien?
Jag och min familj flyttade för sju år sedan. Ljuset här har haft en enorm inverkan på vår mentalitet, det skapar en annan energi och livskvalitet. Vi upplever att vi får mer tid att njuta av livet och uppskatta våra lediga stunder på ett sätt vi inte kunde i Sverige, där kalendern ofta var fullbokad veckor i förväg, säger Janette.
Jag hälsade på Janette för sex år sedan och kände direkt att jag också vill bo och leva med min familj där. Men där och då hade vi precis byggt klart vårt drömhus i Göteborg, hade fullt upp med småbarnslivet, heltidsjobb och drev extra bolag vid sidan av det. Sedan dess fanns det i bakhuvudet. Jag fick sedan erbjudande om jobb i USA som jag tackade nej till, covid kom och dörrarna öppnades för att arbeta remote. Då slog vi till och flyttade hit och har inte ångrat det en sekund, säger Jennie.
Både Janette och Jennie har en bred erfarenhet av entreprenörskap, med tidigare engagemang inom en rad olika branscher såsom fastigheter, inredningsdesign, mjukvaruutveckling, detaljhandel, konsultverksamhet och byråverksamhet.
Vilka roller har ni tagit i bolaget?
Vi arbetar nära varandra i alla delar av verksamheten, men har delat upp en del ansvarsområden för att skapa effektivitet och struktur. Jennie, som är ingenjör, har en stark bakgrund inom produktutveckling och ett stort engagemang för funktionalitet. Hennes minimalistiska stil och känsla för färg och form bidrar till Scaleiras designuttryck, säger Janette och fortsätter:
Jag ansvarar för partnerskap och marknadsföring, med erfarenhet inom både modedesign och marknadsföring. Tidigare har jag drivit företag där jag utvecklade barnprodukter med fokus på säkerhet och CE-märkning, vilket har gett mig värdefull kunskap om att ta fram hållbara och certifierade produkter.