Mer exakt får butikspersonalen i företagets 158 svenska butiker dela på 31 miljoner kronor i bonus. Fördelningen baseras på butikernas enskilda omsättningstillväxt jämfört med föregående år.
Våra medarbetare fortsätter att överträffa sig själva gång på gång. Det är jag mest stolt över. De håller energin uppe, servar kunderna och peppar varandra. Så bonusen är en angenäm ”extra utgift”, säger Johan Sjödin, vd för Jysk i Sverige.
Men Jysk nöjer sig inte med att belöna prestationer ekonomiskt. Under året genomfördes en omfattande satsning på kompetensutveckling, med rekordmånga träningsdagar och ett högt tryck på talang- och butikschefsutbildningar.
Vi har aldrig haft så många träningsdagar som vi hade under det gångna året. Vi har utbildat våra säljare, tränat i vår Sleeping Academy, samtidigt som trycket på vår talang- och butikschefsutbildning varit högt, säger Jesper Trapp, Head of HR i Sverige.
Denna satsning har burit frukt. Bland annat har två medarbetartalanger, Reza Rahimi och Teres Kenttä, avancerat till den svenska ledningsgruppen.
Investerat 100 miljoner årligen
Jysk har under de senaste fyra åren genomfört en omfattande förnyelse av sitt butiksnät, med en investering på cirka 100 miljoner kronor per år. Under 2023/2024 uppdaterades 21 butiker till det nya butikskonceptet, fem butiker flyttades till nya adresser och en helt ny butik öppnades i Vallentuna.
Vi har investerat runt 100 miljoner om året i fyra års tid på att utveckla vårt butikskoncept. Det är en massiv investering som givit effekt på både kundupplevelsen och våra medarbetares arbetsmiljö. Det kommande året fortsätter vi så klart att utveckla butikerna men den stora investeringen ligger i ett nytt IT-system som kommer göra kundupplevelsen ännu enklare och smidigare, säger Johan Sjödin.
Den ekonomiska motvinden med stigande råvarupriser och en fortsatt svag krona hade kunnat sätta käppar i hjulet för många företag. Men enligt Johan Sjödin har företagets envishet varit avgörande.
Jag tror att kunderna har uppskattat att vi hållit vårt löfte om fantastiska erbjudanden trots att råvarukostnaderna ökat och valutan fortsatt vara svag, vilket såklart inneburit ökade kostnader för oss.
Vid årets slut hade Jysk totalt 158 butiker i Sverige, alla nu uppgraderade till det nya konceptet.