Hur har planeringen sett ut?
Vi jobbar med ett antal olika kampanjer under året så det finns en process som vi följer. Med Black Week är man i regel ute lite tidigare eftersom det är en större kampanj. Det handlar om att ta reda på vilka produkter det är vi ska driva och hur vi ska kommunicera med kunden. Vi jobbar mycket med vår kundklubb men vi köper också en hel del digital marknadsföring.
Hur tidigt började ni?
Vi har varit lite för tajt inpå i år då vi är en ny organisation. Så jag skulle säga drygt två månader innan så satte vi de flesta planerna. Men normalt sett ska man nog börja redan under sommaren. På inköp har vi dock varit tidigare och sett till att ha bra saker att fylla kampanjerna med. Vi har många egna varumärken och där är det ju minst nio månader från idé till att det är på vårt lager.
När startade själva kampanjen?
Vi startade på torsdagen förra veckan och det var samma period som vi körde förra året. Förra året så förlängde vi kampanjperioden lite och det kändes lagom, säger Martin.
Han berättar att teamet på Hööks är optimistiska och positivt överraskade under starten av kampanjen.
Säljet har gått bra och då blir också stämningen bra. Vi har överträffat förväntningarna, skulle jag säga. Det har varit en riktigt bra start. Och nu möter vi inte längre Black Week. Allting ligger ju en vecka förskjutet jämfört med förra året. Så det som är från nu och framåt är bara bonus. Det känns faktiskt jäkligt bra just nu.
Har ni några tips till andra e-handlare?
Ett tips är väl att börja i tid med planeringen när du är en retailer. Vi har ju e-handel, butiker, vi har inköp och marknad och allt måste lira ihop. Se till att ha bra planeringsmöten tillsammans, se till att planera ihop. Börja i tid och gör ett riktigt lagarbete av det. Börja även att investera i tid när det gäller digital marknadsföring. Det är ganska dyrt men det är billigare tidigare på året.
"Det blir lite baksmälla"
Martin trycker även hårt på att utnyttja sin trognaste kunder.
Missa inte att dra nytta av den kundklubb som du har byggt upp fram till nu. Men se till att inte spamma dem utan jobba med smart kommunikation.
Vad händer för er när Black Friday är över?
Det blir ju lite baksmälla för alla retailers, om man har bettat på Black Week som många gör. Då gäller det att hålla uppe försäljningen i december. Den är fortfarande bra mycket högre än vad den är i september men den backar ju rejält från Black Week. Så det handlar om att aktivera kunderna.
Hööks kommer framöver att försöka aktivera kunderna med olika helgerbjudanden och andra aktiviteter. Martin avslöjar samtidigt att kunderna faktiskt också handlar till fullpris, trots det stora kampanjtrycket.
I ganska stor utsträckning så får kunderna också med sig fullprisvaror när de handlar hos oss. Vi har faktiskt en ganska låg grad av rabatterade varor i vår försäljning. Men vi är ju också ett lågprisföretag så vi försöker att ha rätt pris från början.
Hur lyckas ni med det där, att de också handlar annat?
Vi har nog helt enkelt varit duktiga på att köpa in varor som vi har kunnat sälja till ett väldigt lågt pris men ändå bibehålla en vettig marginal. Jag kan bara säga att inköp varit grymma på det där. Det är väl lite som när man går på IKEA och alltid får med sig något extra för det är så bra priser. Då blir det liksom inte svårt att dra med något extra i varukorgen trots att det är Black Friday-mode i hjärnan.
"Väldigt kampanjdriven"
Martin avslöjar för oss att e-handeln idag står för strax under 20 procent av företagets försäljning. Denna siffra ska dock ändras drastiskt när kampanjperioder drar igång.
Ändras andelen under Black Week?
Ja, den ändras rejält. Utan att gå in på siffror så är de här större kampanjerna väldigt starka på e-handel. Så när vi kampanjar så tar e-handeln stora andelar. Medan butikerna är duktiga på försäljningen till ordinarie pris.
Så e-handeln är generellt sett i mina ögon väldigt kampanjdriven. Även om vi online får med mycket fullprisvaror i vår försäljning så är det en tydlig trend.
Hur omni är ni just nu? Hur digitalt anpassade är butikerna?
Ganska bra, men det finns mycket kvar att göra. Hööks har haft e-handel sedan 1999 och postorder innan dess. Det är ett 90 år gammalt bolag. Men butiksnätet har växt jättemycket de senaste 20 åren. Det grundläggande har vi dock på plats.
Butikerna tar emot e-handelsreturer. Butikerna kan hjälpa en kund att lägga en e-handelsorder och ta betalt för den, om det är något som är slut. Vi har samma priser och samma erbjudanden i alla kanaler, med väldigt få undantag.
Vill öppna upp butikernas lager
Martin berättar dock om ett stort område som han vill förbättra när det kommer till Hööks omnikanal.
Det jag verkligen skulle vilja är att vi gör hela lagret tillgängligt för alla kunder. Det vill säga att man kan lägga e-handelsorder på saker som finns i en specifik butik.
Detta ska lösa problemet som ofta uppstår med ett stort fysisk butiksnät, att produkter ibland hamnar på fel ställen.
Det enklaste steget är ju att du som kund kan e-handla en vara som finns i en butik och sen hämta upp den där. Då behöver inte någon transportör kopplas in. Men vi har lite teknik som måste på plats innan vi kan göra det.
Just nu ska Hööks endast skicka produkter från e-handelslagret för leverans till antingen ett av företagets butiker eller ett klassiskt utlämningsställe.
Fokus på butikerna
Martin klev in i företaget i slutet av augusti förra året och vi frågade honom vad han jobbat med sedan dess.
Vi håller på och vänder på hela företaget. Vänder upp och ner på varenda sten. Just nu jobbar vi väldigt mycket med fokus på butik. Vi ska få ordning på ett nytt och effektivare kundvarv och försöker få ännu bättre fart i butiksförsäljningen. Men det som har hänt är att ganska mycket ny kompetens har kommit in, skulle jag säga. Flera nya roller. Vi skruvar om hur vi jobbar med digital marknadsföring, vilket har gjort att vi ökat effektiviteten rejält.
Sajten gör vi inte supermycket med ännu. Vi är precis igång med ett ERP-skifte som har startats. Vi ska byta affärssystem och det har tagit så jäkla mycket fokus från vår organisation. Men på sajt jobbar vi idag med en del mindre konverteringshöjande optimeringar.
Vad är planen nästa år?
Nästa år ska vi gå live med det nya ERP-systemet. Det är först då egentligen vi verkligen kan börja titta på att lyfta e-handeln på riktigt. Fram till dess så kommer vi att fortsätta att göra små fixar och mindre utveckling. Men de större grejerna får vänta, det kommer vi att starta med nästa år.