Den 7 februari 2024 smög Normal ut sin e-handel i vårt avlånga land. Till skillnad från traditionell nätförsäljning erbjuder företaget endast så kallade "temaboxar" – färdigpaketerade produktkit. Denna modell prövas samtidigt i Danmark, men ännu har inga planer avslöjats för vidare expansion till andra länder.
I Norge ser sajten exakt likadan ut som den danska och svenska, där e-handel alltså har aktiverats. Sajterna är uppbyggda med samma verktyg, vilket skulle kunna betyda att e-handeln i Norge är ett klick bort. Vi frågade Normal om en lansering också var stundande där.
Vi vill varken bekräfta eller dementera eventuell lansering av e-handel i Norge, säger Thomas Harsvik, Norgechef på Normal.
Företaget satsar dock på mer än bara e-handel. Popup-butiker och kaféer är exempel på andra initiativ som testas i olika regioner.
Normals huvudsakliga verksamhet är fysiska butiker oavsett marknad. Men vi provar olika saker på de olika marknader där vi är representerade, säger Thomas Harsvik.