ANNONS

Lagerchefen avslöjar fördelarna med ett mänskligt lager: "Kan vara väldigt snabba"

René Ecke
"Vi kommer aldrig kunna slå våra toppnoteringar igen".

Häromdagen deltog Ehandel på en frukostföreläsning på Högskolan i Borås där Postnord lanserade årets tredje e-barometerrapport. Där träffade vi även Netonnets lagerchef René Ecke och passade förstås på att fråga ut honom kring Black Friday.

Vi började med att fråge René Ecke om utmaningarna inför årets shoppinghögtid.

Det handlar mycket om att kunna rampa upp med personal. Att de kan jobbet och är varma i kläderna. Mycket fokus läggs också på utrustning, allt från truckar till datorerna, packstationer och handdatorer. Har vi tillräckligt många, fungerar de?

René berättar att ett klassiskt fel är att man har några extra packstationer som endast används under peak-perioder och när de ska tas i bruk så visar det sig att de inte fungerar som de ska. Det gäller alltså att besiktiga verksamheten inför Black Friday.

Du nämnde i e-barometern att ni inte är speciellt automatiserade, vilket ska ge er en viss flexibilitet?

ANNONS

Vi jobbar ganska manuellt och det innebär ju att vi alltid kan ta in fler händer och fötter om det blir väldigt mycket att göra på kort sikt. Medan du i en starkt automatiserad process kan vara låst till en viss takt. Eller just nu i kampanjtider så kanske du har en vara som ligger väldigt långt ner i en automation. Den ligger hos oss på en tillgänglig hylla. Så vi kan vara väldigt snabba och flexibla när det kommer till just kampanjtider och när det svänger.

Ni ser ut att ha varit bland de som startade “Black Friday” först i år?

Vi startade tidigt ja, det är riktigt. Historiskt har vi kanske inte varit först ut bland våra stora konkurrenter. Utan vi har snarare följt efter när andra börjat tidigare. Nu var det vi som var först ut och det var intressant att vara på andra sidan och se hur de andra reagerar på det.

Hur är stämningen just nu på företaget och kan ni säga något om försäljningen?

Stämningen är mycket bra och efterfrågan möter våra förväntningar här på centrallagret. Alla tycker det är roligt när det är full fart. Det blir en grym tillsammanskänsla och man måste jobba över gränserna och inte så mycket i sin egen silo.

Även om det är bättre med en längre Black Friday så saknar René lite den gamla goda tiden då rea-festen bara var någon enstaka dag.

När det var riktig Black Friday om man får säga så, då var det ju ännu roligare. Det var då man kunde slå de riktiga lagerrekorden. Vi kommer ju aldrig kunna slå våra toppnoteringar inom plock och pack igen eftersom att handelsmönstret har förändrats.

Men det är förstås bättre för oss att det är en längre period än att ha en dag då du ska få ut 10 gånger den vanliga produktionen. Men det var roligt. Det var något helt annat när du kom halv sex på morgonen och stannade till tio på kvällen.

Hur går er kampanj just nu med tanke på att ni startade först? Gör ni några insatser längs vägen?

Det gör vi och vi har haft släpp nu även efter det. Vissa delar börjar först senare. Nu i söndags släppte vi mycket kring Apple, det är en sån där jättestor kategori som vi vet är viktig för konsumenten.

Har du några tips till andra e-handlare?

Jag tror att tipset är att se till att ha en flexibel lösning. Det behöver inte vara minut-för-minut planering som det kanske var när Black Friday var en dag. Utan det svänger under dagen och under veckorna. Så se till att du inte har tio personer som inte har något att göra ena dagen och sen har du tio personer för lite en annan dag. Försök bygga in den flexibiliteten i verksamheten och det behöver man jobba med tidigt, under hela året skulle jag vilja säga.

Vad händer för er nu efter att Black Friday är över?

Vi kör all-in på julen. Vi går in i en julstämning istället och preppar för det och trycker på julklappar. Vi har många varor som jag tror passar som en bra julklapp och även sånt som du kanske behöver inför jul. Sen är mellandagarna en stark period för oss. Så det gäller att förbereda för det.

Har ni några produkter kvar att kampanja kring då?

Jo men det har vi. Men sen kan man ju säga att produktmixen är liknande och exakt vilka produkter det blir det får vi se.

Netonnets kampanjpitch innan Black Friday startade på riktigt var "Detta blir inte billigare - inte ens under Black Friday" för att göra kunderna trygga att handla innan själva rea-festen kickat igång.

Detta var vårt sätt att aktivera oss före vår Black Week-aktivitet och också tydliggöra för kunderna att detta är produkter som inte kommer vara en del av kampanjer i slutet på månaden, så att det blir tydligt för kunden att det går att göra bra val till bra priser under hela året.

Och då gäller det förstås att hålla sitt ord mot kunderna när man går mot Black Friday, men även efteråt.

Nej men precis, det är ju utmaningen. Hur gör du när du kanske vill köra samma produkt? Ska du låta den ligga under hela kampanjperioden under det priset? Där lär vi oss fortfarande, skulle jag säga. Det är jätteviktigt att vi upplevs ärliga och gör rätt.

René menar på att hemelektronikbranschen är extremt pristransparent jämfört med andra branscher.

I andra branscher som till exempel kläder tror jag det är svårare att jämföra priser och veta vad som är ett bra pris. I hemelektronikbranschen så vet man vad som är ett bra pris. Så kunden är väldigt medveten, avslutar René Ecke.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se