Man får också komma ihåg att vi jämför mot föregående år. Uppgången under tredje kvartalet i fjol var lägre än i år så vi borde kunna komma in på en positiv siffra för totalen. Man ska också komma ihåg att vi inte ger ut någon Q4-siffra alls, utan vi ger bara en årstotal. Vi ger Q1, Q2, Q3 och sen ger vi året totalt.
Det som försvårar prognoserna är också det faktum att "Black Friday" bara blir längre och längre. Samtidigt pekas förlängningen ut som något positivt för alla inblandade.
Konsumenterna är happy. E-handlarna behöver inte bemanna upp fruktansvärt mycket och all it-belastning som sker när alla ska in under en väldigt kort tid sprids ut över en längre tidsperiod. Jag tycker det är en win-win för alla i branschen faktiskt.
Och jag menar, titta på de här med ombudsnätet och med utlämning av paket. Det måste ju vara jättemycket bättre att det är under tre veckor än under en vecka med köerna och allt det här.
Hur förbereder ni er inför denna period?
Vi börjar någon gång i mars. Vi hinner knappt göra klart peak-perioden innan vi måste sätta oss ner och börja skissa igen. Vad var det som fungerade bra i år? Vad tror vi om prognoserna för detta året? Sedan börjar diskussionerna med underleverantörer och att titta på positioneringen på våra bilar och terminaler och allting sånt där. Så det är ett gediget arbete att planera inför peak-perioden faktiskt.
Kommer allt flyta på denna julhandel tror du?
Jag tror det. Det är all hands on deck.
Om e-handlarna ska ta med sig en sak från den här e-barometern, vad tycker du att det är då?
Det är flera saker tycker jag. För det första så tycker jag att den här cirkulära handeln är något man behöver titta på. Hur blir jag cirkulär? Hur kan en konsument köpa både nytt och cirkulärt hos mig som e-handlare?, säger Jan Jakobsson och fortsätter:
Sen handlar det mycket om att möta konsumenternas önskemål om valfrihet och flexibilitet. Både när det gäller betalval, vilka betallösningar har jag i kassan? Vilka leveransval erbjuder jag i kassan och är jag tydlig med returlösningarna? Finns det bra information om returerna och jobbar jag aktivt med returflödet? Det är en viktig punkt när det gäller e-handeln att returerna fungerar på ett smidigt sätt.