Vi har flera gånger berättat om Reko-ringar, som snabbt blivit ett växande fenomen runt om i landet, och till viss del även fått en egen plattform. Tanken med Reko-ringarna är att lokala matproducenter ska kunna sälja sin mat direkt till kunderna, utan att behöva gå via en distributör. På så sätt får kunderna miljövänlig och närodlad mat och lantbrukarna får möjlighet till en extra inkomst.
2500 medlemmar i gruppen
I Malmö har Reko-ringen lämnat ut mat sedan i våras. Varje vecka står matproducenterna i ringen på parkeringen vid Malmö muséum, och lämnar ut den mat som kunderna i förväg beställt via gruppen på Facebook. Och populärt är det - tusentals Malmöbor har anslutit sig till den grupp där man kan förboka den närodlade maten.
- Det har växt jättemycket. Facebookgruppen har nu 2500 medlemmar och man märker att det är fler som vill köpa närodlat, säger Buddha Browett, som är en av odlarna i ringen.
Han kommer ursprungligen från Australien, men odlar nu i ett område utanför stadsdelen Rosengård i Malmö.
Fyra kollektiv är med i ringen och Buddha Browetts "Los Perros" ("hundarna") är ett av dem.
När klockan slår halv sex på kvällen och utlämningen börjar, kommer det som hela tiden legat i luften. Regnet vräker ner över lantbrukarna, som precis börjat lasta ut sina matknippen på parkeringen.
Alla är dock väl förberedda och halar vant fram sina paraplyer. Några tidiga kunder skyndar sig att hämta sin mat och springer sedan tillbaka till sina bilar. Efter några minuter avtar skuren något, och fler kunder letar sig bort till utlämningen.
Många ville hämta mat trots regnet.
Och Buddha Browett tycker att utlämningarna har många bra effekter för både odlarna och deras kunder.
- Det är viktigt för oss att få träffa våra kunder och de brukar uppskatta att få träffa oss också, säger han.
"Vi kan överleva"
Även när det gäller den ekonomiska aspekten, så tycker han att Reko-ringen har en viktig roll att fylla.
- Vi slipper gå via en distributör och kan få en större del av pengarna. Det gör att vi som lantbrukare kan överleva.
Han får medhåll från kollegan Anton Castenberg från Blomkålskollektivet.
- Från början försökte vi sälja till restauranger, men det här är bättre. Det är helt klart värt det att stå här, rent ekonomiskt, säger han.
Mellan 50 och 100 kunder kommer till varje utlämning, berättar Anton Castenberg.
"Mycket mer lättillgängligt för kunderna"
Längst bort på parkeringen står Cecilia Ward och hennes kompanjon Monika Bengtsson. Cecilia Ward är en av initiativtagarna till Malmös Reko-ring och är själv med i ett kollektiv som heter Landet oss. Hon tycker att Facebook är ett bra ställe att sälja maten på.
- Att sälja via Facebook gör att det blir mycket mer tillgängligt för kunderna. I stort sett alla har ju Facebook nu, så folk behöver inte hålla på och logga in på en annan sajt och sådär.
Monika Bengtsson håller med.
- Det är ett sätt för oss att nå ut också! Fördelen är att man får en färdig plattform och slipper bygga upp en egen, säger hon.
Cecilia Ward och Monika Bengtsson har fått fler kunder sedan de började delta i utlämningarna.
"En social grej"
Även Cecilia Ward har noterat att konceptet är uppskattat av kunderna.
- Vi får fler kunder och många återkommer. Det har gått bra sedan starten och många uppskattar att komma hit och träffa sin lokala lantbrukare, säger hon.
Cecilia Ward lämnar över mat till en kund.
Men att exempelvis börja köra ut maten till kunderna, som många nätmatsföretag gör, tror hon inte är aktuellt i nuläget.
- Det skulle bli väldigt tidskrävande, jag tror inte vi har de resurserna riktigt. Och det är roligare att träffa kunderna såhär, det är en social grej. Vårt arbete är ju redan gjort när vi skördar. Det här med att stå och lämna ut mat är mer som en social grej för oss.
Under utlämningarna förvarar matproducenterna en del av maten i sina bagageluckor, men annat lyfts fram.
Bästa årstiden för matutlämningar är förstås sommarmånaderna, men än så länge fortsätter lantbrukarna att lämna mat till kunderna varje vecka.