Amazon Web Services, AWS, erbjuder en molntjänst som ska lämpa sig för egentligen alla sorters företag som åtminstone ibland behöver extra webbinfrastruktur. Inte minst e-handlare kan ha nytta av tjänsten vid särskilda trafiktoppar, som till exempel nu under julhandeln.
Enligt Darren Mowry, som är ansvarig för Amazon Web Services i Norden, är den främsta fördelen med AWS att tjänsten är flexibel och att användaren bara betalar för så mycket utrymme som har använts.
- Förut fick kunder gissa hur mycket trafik de skulle ha vid ett visst tillfälle, och betala stora summor som kanske inte kom till användning. Det behövs inte längre, säger han.
Tio gånger större än konkurrenterna
Utöver att använda sig av AWS vid särskilda trafiktoppar, kan man som e-handlare också spara tid och energi på att bygga hela sin plattform med hjälp av molntjänsten, något som exempelvis Tictail ska ha gjort. Enligt det amerikanska konsultföretaget Gartner har AWS molntjänst tio gånger så stor kapacitet som de 14 närmaste konkurrenterna (till exempel Microsoft, Google och Apple) tillsammans.
- Det finns oerhört stor kapacitet och samtidigt betalar du bara för det du använder. Så det är en elastisk service som går att anpassa efter behov, säger Darren Mowry.
Darren Mowry berättar att AWS är tillgängligt över stora delar av världen, och molnet ska utan problem gå att använda även för företag som rör sig över flera länder. I Norden har bolaget kontor i Stockholm och Helsingfors, men tekniken i Europa sköts framför allt från Dublin, Frankfurt och London.
Vad kostar det att anlita er?
- Vi har faktiskt reducerat priset 50 gånger sedan vi började. Men man kan lätt räkna ut vad det skulle kosta genom att titta på vår hemsida. Det är baserat på volym så på ett sätt betalar man mindre ju mer man använder.
Partykungen en av de svenska kunderna
En svensk e-handlare som valt att arbeta med AWS är Partykungen som bland annat använder företagets service för att skicka nyhetsbrev samt som CDN, Content Delivery Network, på Partykungens alldeles nya sajt.
- Amazon har byggt några riktigt bra produkter för utvecklare men det är också väldigt effektivt kostnadsmässigt. Exempelvis kostar det oss cirka 50 kronor per gång att skicka nyhetsbrev till våra 150 000 prenumeranter, att jämföra med liknande svenska tjänster som kostar flera tusen kronor, säger Joel Svensson, VD.
Skulle du rekommendera tjänsten till andra?
- Absolut. Dock kräver det lite tekniskt kunnande men kan man inte göra det själv är mitt tips att anlita en konsult. På sikt är det en investering som kan betala sig flera gånger om.
I dag arbetar AWS även med till exempel Netflix, Pinterest och Etsy, och från och med januari ska företaget ha nyheter på gång i Norden som ska komma till användning för just e-handlare. Utan att gå in på några exakta detaljer avslöjar Darren Mowry att AWS i Stockholm håller på att sätta ihop ett team som ska jobba särskilt mot onlinebutiker.
- Vi inser hur viktig den här marknaden är i de nordiska länderna, så nu ska vi satsa och investera för att också visa det.