Omsättningen för Godsinlösen Nordic AB, som bolaget bakom heter, landade på 38,5 miljoner kronor - vilket innebär en minskning med cirka fyra procent jämfört med samma period 2023. Trots denna nedgång lyckades bolaget uppnå ett positivt rörelseresultat (EBIT) på 1 miljon kronor, vilket är en markant förbättring från föregående års -2,3 miljoner.
Med genomförda besparingsprogram och effektiviseringar har företaget lyckats minska sina kostnader och förbättra marginalerna.
Vi ser stora möjligheter att fortsatt utveckla våra tjänster mot försäkringsbolagen, som alltmer ser ett ökat behov av cirkulär skadereglering, där skadade produkter hanteras och åtgärdas för att sedan återföras till marknaden. Vi har pågående diskussioner med ett flertal försäkringsbolag hur vi tillsammans kan utveckla och förbättra dessa tjänster i såväl Sverige som i Norge.
Det ovan nämnda showroomet i Malmö är en ny lokal som Returhuset flyttade till under det tredje kvartalet. Flytten gick från Staffanstorp från den tidigare butiken på 4 500 kvadratmeter, till nyrenoverade lokaler på Kosterögatan 13 i Malmö där ytan är 1 500 kvadratmeter.
Flytten är en del av ett större effektiviseringsarbete. Butiken i Staffanstorp stängdes den 31 augusti och ersattes av en onlinefokuserad närvaro vilket är i linje med bolagets strategi.
Utöver vår egen webbshop finns Returhuset idag även representerat på digitala marknadsplatser så som Tradera, Blocket, Fyndiq och CDON.
Utsikter för fjärde kvartalet
En viktig åtgärd för en framtida utvecklingen är omstruktureringen av bolaget till en mer försäljningsorienterad organisation.
Under det fjärde kvartalet kommer vi att stärka vårt kundfokus genom att sammanföra våra tre affärsområden till en gemensam försäljningsorganisation. Vi vill förenkla och förtydliga vårt erbjudande för samtliga kundgrupper, oavsett om det är försäkringsbolag, handel och logistik eller offentlig sektor, skriver Christer Persson och avslutar med:
Nu har vi omstrukturerat stora delar av verksamheten, vilket medfört ökad bruttomarginal, lägre rörelsekostnader och ett stabilare kassaflöde. Fokus är nu att växa med befintliga kunder, samt att skapa nya affärer – helt enkelt att öka försäljningen.