ANNONS

Returhuset vänder till vinst - storsatsar på e-handel: "Fokus är nu att växa"

Christer Persson, vd (Foto: Linkedin)
"Återbruk har blivit socialt accepterat".

Returhuset har släppt sina siffror för det tredje kvartalet. Företaget driver D2C-försäljning främst via sin e-handel, men har även ett showroom i Malmö.

LÄS ÄVEN: De tjänar pengar på returer - krossar 220 miljoner i år

Bolaget redovisade en något minskad omsättning, men även ett markant förbättrat rörelseresultat jämfört med samma period föregående år.

Marknaden för returhantering och second hand visar en stadig tillväxt i flera europeiska länder, inte minst i Sverige, och stöds av både konsumenter och politiska initiativ. Tydligt är också att digitaliseringen driver på utvecklingen inom returhantering vilket öppnar upp för storskalig hantering. Möjligheten att återföra både skadade, returnerade och begagnade produkter till marknaden utvecklas kontinuerligt både vad gäller digitala plattformar och fysiska butiker, skriver vd:n Christer Persson och fortsätter:

Vad som i slutändan driver utvecklingen framåt är att återbruk har blivit trendigt och socialt accepterat, särskilt bland yngre generationer.

ANNONS

Omsättningen för Godsinlösen Nordic AB, som bolaget bakom heter, landade på 38,5 miljoner kronor - vilket innebär en minskning med cirka fyra procent jämfört med samma period 2023. Trots denna nedgång lyckades bolaget uppnå ett positivt rörelseresultat (EBIT) på 1 miljon kronor, vilket är en markant förbättring från föregående års -2,3 miljoner.

Med genomförda besparingsprogram och effektiviseringar har företaget lyckats minska sina kostnader och förbättra marginalerna.

Vi ser stora möjligheter att fortsatt utveckla våra tjänster mot försäkringsbolagen, som alltmer ser ett ökat behov av cirkulär skadereglering, där skadade produkter hanteras och åtgärdas för att sedan återföras till marknaden. Vi har pågående diskussioner med ett flertal försäkringsbolag hur vi tillsammans kan utveckla och förbättra dessa tjänster i såväl Sverige som i Norge.

Det ovan nämnda showroomet i Malmö är en ny lokal som Returhuset flyttade till under det tredje kvartalet. Flytten gick från Staffanstorp från den tidigare butiken på 4 500 kvadratmeter, till nyrenoverade lokaler på Kosterögatan 13 i Malmö där ytan är 1 500 kvadratmeter.

Flytten är en del av ett större effektiviseringsarbete. Butiken i Staffanstorp stängdes den 31 augusti och ersattes av en onlinefokuserad närvaro vilket är i linje med bolagets strategi.

Utöver vår egen webbshop finns Returhuset idag även representerat på digitala marknadsplatser så som Tradera, Blocket, Fyndiq och CDON.

Utsikter för fjärde kvartalet

En viktig åtgärd för en framtida utvecklingen är omstruktureringen av bolaget till en mer försäljningsorienterad organisation.

Under det fjärde kvartalet kommer vi att stärka vårt kundfokus genom att sammanföra våra tre affärsområden till en gemensam försäljningsorganisation. Vi vill förenkla och förtydliga vårt erbjudande för samtliga kundgrupper, oavsett om det är försäkringsbolag, handel och logistik eller offentlig sektor, skriver Christer Persson och avslutar med:

Nu har vi omstrukturerat stora delar av verksamheten, vilket medfört ökad bruttomarginal, lägre rörelsekostnader och ett stabilare kassaflöde. Fokus är nu att växa med befintliga kunder, samt att skapa nya affärer – helt enkelt att öka försäljningen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se