2005 grundade Lesley Pennington, med bakgrund från Apple i Silicon Valley, e-handelsföretaget Bemz, och att designa sofföverdrag till Ikea-soffor har visat sig vara en stor succé.
Bemz har idag 20 anställda och omsatte under 2014 53 miljoner kronor. Webbshoppen innehåller mer än 250 designertyger och säljer till 35 länder med Sverige, Frankrike, Tyskland och Storbritannien som sina största marknader.
I en intervju med Ehandel.se nyligen berättade Lesley Pennington att Bemz framöver ska fokusera på ytterligare tillväxt, och inte på vinst. I maj kom investmentbolaget Verdane Capital VIII in som nya huvudägare, och efter 10 år av organisk tillväxt på 15-20 procent per år förbereder sig Bemz nu för en stark tillväxtresa.
Skräddarsydd kommunikation
Förutom att man ska satsa stort på Bemz viktigaste tillväxtmarknader Tyskland och Frankrike, kommer man även att fokusera på smarta, digitala marknads- och PR investeringar för att bygga varumärke.
Företaget ska även vidareutveckla sitt omnikanalskoncept och shoppingupplevelsen i nätbutiken. Något som kommer att ske med hjälp av en nylanserad webbshop som fått en mer modern och inspirerande design, samt smartare navigering som ska göra det enklare att hitta rätt överdrag utifrån personlig inredningsstil.
Den bakomliggande arkitekturen stödjer Bemz omnikanalstrategi och erbjuder en mobilt responsiv webbshop. Samtidigt lanserar Bemz en ny varumärkesplattform, en ny grafisk profil och ny logotyp.
– Framtiden för e-handel handlar mycket om att vara relevant i kommunikationen med kunden. Vår nya plattform kommer möjliggöra mer skräddarsydd kommunikation genom kundens köpcykel, säger Lesley Pennington, grundare och VD Bemz.