Varför köper ni Milrab? Har ni haft svårt att få snurr själva i Norge?
Widforss har organiskt nått en stark position på den norska marknaden sedan lanseringen. Med förvärvet av Milrab ser vi en möjlighet att snabbare nå den position vi siktar på. Vi har ett litet överlapp i sortiment och kundbas, vilket gör att vi nu kan bredda oss inom Outdoor-segmentet på den norska marknaden, säger Widforss vd Mikael Nilsson till Ehandel.
"Skalfördelar"
Mikael Nilsson förklarar också att branschen behöver effektiviseras för att nå lönsamhet. Både Widforss och Milrab visade upp röda siffror under fjolåret.
Branschen är också i behov av konsolidering för att bli mer lönsam, och vi ser goda möjligheter till skalfördelar inom främst logistik, marknadsföring och inköp, säger Mikael Nilsson.
Milrabs vd berättar samtidigt för Ehandel att man lyckats vända utvecklingen under året.
Vi har genomgått en omfattande och framgångsrik omställning det senaste året, och att en avgörande del i denna omställning nu faller på plats är verkligen värt att fira, säger Håkon Høst Brunsell.
"Har redan en stark plan"
Vi frågade Mikael Nilsson vad det första steget är efter att affären gått i lås.
Vi kommer att arbeta tillsammans med teamet på Milrab för att sätta en plan och realisera de synergieffekter vi har identifierat. Inledningsvis planerar vi inga direkta förändringar, då Milrab redan har en stark plan som de behöver fokusera på att genomföra, säger han.
Håkon Høst Brunsell meddelar också stöd kring den befintliga planen.
Widforss vill bygga vidare på den starka grund som Milrab redan har etablerat. Vi ska tillsammans fokusera på att stärka kundvärdet och upprätthålla och utveckla våra leverantörsrelationer vidare, säger han.
"Inga omedelbara förändringar"
På frågan om det blir några personalförändringar framåt svarar Håkon Høst Brunsell:
De anställda kommer inte att uppleva några omedelbara förändringar. Widforss värdesätter den kompetens och erfarenhet som våra anställda har, och vill bygga vidare på den starka företagskultur vi redan har.
Vi frågade även Widforss hur deras verksamhet kan påverkas på den norska och svenska marknaden.
Förvärvet innebär inga omedelbara förändringar för de anställda på Milrab och Widforss. Vi värdesätter den kompetens och erfarenhet som teamen på Milrab och Widforss bidrar med. Över tid kommer synergier och samarbeten mellan bolagen att öka, säger Mikael Nilsson.
Hur går det för Widforss under 2024?
Vi har följt branschens utveckling, vilket har inneburit en viss nedgång i omsättningen jämfört med förra året, särskilt på den finska marknaden. Siffrorna ser dock betydligt bättre ut nu efter sommaren. Under året har vi sjösatt flera större initiativ och investeringar som redan har börjat ge effekt och som kommer att ha stor betydelse under nästa år, avslutar Mikael Nilsson.