Sportmodevarumärket CLN Athletics siktar på att slå mellan 25 till 30 miljoner kronor i omsättning i år, samtidigt som man växer vinsten med 10 procent.
Vi är stolta över vår fina tillväxt. I år har vi redan omsatt över 20 miljoner och vi räknar med att landa på en omsättningsökning på 50 till 75 procent, beroende på hur Q4 går. Men det som är mest roligt är att vi har med oss lönsamheten, säger Simon Hallberg, e-handelschef och delägare på CLN Athletics, till Ehandel.
Tillväxten beror främst på att antalet kunder ökar och att det genomsnittliga ordervärdet stiger.
Sen smittar det också av sig till våra återförsäljare som då samtidigt ökar sin försäljning av CLN.
Vilka har varit era främsta drivkrafter i år?
Vi har fokuserat på att skapa en stark community kring varumärket, vilket har resulterat i trogna kunder som sprider vårt budskap. Vi marknadsför oss också lite annorlunda mot våra konkurrenter där vi försöker möta kunden på ett personligare plan. Sen är vår satsning på hållbarhet också viktig bland kunder som söker medvetna alternativ, säger Simon Hallberg.
Att kombinera tillväxt med lönsamhet i en priskänslig bransch är inte alltid det lättaste. Men e-handelsföretaget hade det som mål redan i fjol, då man nådde break-even.
LÄS ÄVEN: Doldisen slår igenom - efter skiftet: "Var hårt, rått och tufft"
Och nyckel dit är, enligt Simon Hallberg, att "sätta kunden i centrum" och leverera högkvalitativa produkter och en tillfredsställande kundupplevelse. Istället för att enbart konkurrera på pris. På så sätt är kunderna villiga att betala mer.
Vi är i en bransch som är kampanjtung och vi har också kampanjer som alla andra. Däremot har vi jobbat stenhårt på att höja vår marginal genom flera olika sätt så som förhandling med leverantörer, fraktavtal, kapa onödiga kostnader, hålla vår returgrad låg, med mera. Vi har helt enkelt vänt på varenda sten. Samtidigt som vi har försökt att hålla ett ärligt pris mot kund, och premiera våra befintliga kunder med erbjudanden tillsammans med tre större kampanjer per år. Vi ser en stor inströmning av nya kunder varje dag och vi känner oss trygga i att de kommer att komma tillbaka i framtiden.
Vilken roll spelar produkternas kvalitet i den ekvationen?
Genom att investera i material av hög kvalitet har vi kunnat bygga en stark varumärkesidentitet som våra kunder litar på.
Ser ni någon skillnad på kundernas köpmönster i år, jämfört med tidigare?
Kundernas köpmönster har utvecklats till att bli mer medvetet och fokuserat på hållbarhet. Vi märker att fler kunder söker efter plagg som både är funktionella och som håller över tid. Fler söker efter information om produkternas ursprung och tillverkningsprocess. Det har också blivit tydligt att kunder uppskattar personliga shoppingupplevelser. Vi har också en känsla av att folk har mindre i plånboken och att försäljningen varierar beroende på var i månaden vi är.
Bolaget växer inom samtliga affärsområden, och e-handeln står för över 60 procent av omsättningen. CLN Athletics ser en stor tillväxtpotential, både på befintliga marknader och i nya geografiska områden.
Vi känner oss inte klara i Sverige, som står för 99 procent av vår omsättning, ännu. Men vi har börjat titta på nya marknader och kanaler. Främst hos våra nordiska grannar och Benelux. Vi har alla verktyg för att kunna lyckas utanför Sverige, säger Simon Hallberg.
I takt med att ett företag växer och efterfrågan ökar, blir produkthanteringen allt mer komplex, vilket ökar behovet av både arbetskraft och expertis.
Hur har er organisation anpassat sig för att möta den här tillväxten?
Vi är samma manskap som för ett år sedan. Vi har en bra struktur med frihet under ansvar och alla har ett driv och mål att CLN Athletics ska lyckas. Visst är det många bollar i luften, men hellre det än att ha lite att göra. Men med det sagt så utesluter vi inte att vi kommer behöva växa organisationen, om vi fortsätter utvecklas i den här takten.
Trots den imponerande tillväxten ser dock CLN Athletics även en del utmaningar på horisonten. En osäker global ekonomi och ökad konkurrens är några av de faktorer som företaget måste navigera i.
Branschen utvecklas ständigt och vad som händer i omvärlden kan påverka stort. Vi försöker alltid vara uppdaterade inom det senaste för att ligga i framkant samt att jobba tätt med våra leverantörer för att säkerställa att vi har tillräckligt med varor att sälja.
Vilka är er största utmaningar just nu?
I och med att vi växer så är det framför allt att hinna med analys och strategi för framtida expansion. Som ovan fråga så kommer det krävas utökning av personal för att i framtiden kunna finnas på fler marknader, säger Simon Hallberg och avslutar med:
Till det behöver vi som många andra navigera i en osäker global ekonomi och att fortsätta möta våra kunders förväntningar i deras kundresa. Utmaningen ser vi som en möjlighet – vi vill vara i toppskiktet inom branschen. Genom att fokusera på hållbara metoder och fortsätta lyssna på våra kunder är vi övertygade om att vi kan övervinna dessa utmaningar och fortsätta växa.