I augusti rapporterade vi om hur de danska e-handlarna Peter Christensen och Lasse Simoni, lanserat stegbutiken, Stegs.se, i Sverige. I Danmark heter man Stigefabrikken.dk men i Sverige fick man nöja sig med Stegs.se då Stegfabriken.se var upptaget, och man inte lyckades få kontakt med den dåvarande ägaren av domännamnet.
Något man nu lyckats med genom en gemensam bekant, och efter en tids förhandlingar med ägaren Hans H. Hansson, kom man överens om att köpa domänen samt rättigheterna att använda namnet i Sverige. Vad man fått betala för domänen vill man dock inte avslöja.
– Vi var väldigt besvikna när vi upptäckte att Stegfabriken.se var upptaget. Namnet Stegs.se har varit en nagel i ögat sedan starten på både Lasse och mig, och därför är jag mycket glad över att vi hittat en lösning med Hans, säger Peter Christensen.
Säkrat den norska domänen
Drygt en vecka efter att man tagit över domännamnet relanserade duon butiken på Stegfabriken.se. Något man ser som ett viktigt steg i satsningen att närma sig positionen som Nordens ledande steg- och trappspecialist på nätet.
Det är nämligen inte bara Danmark och Sverige som är i blickfånget. Sedan lanseringen 2012 i Danmark har man fått allt fler förfrågningar från Norge, och därför har man nu även säkrat den norska domänen Stigefabrikken.no.
– Konkurrensen om kunderna i både Sverige och Norge är hård. Dels finns det nischade konkurrenter som gör det bra samtidigt som flera av de stora byggmarknaderna har ett vettigt urval urval av stegar och byggnadsställningar, säger Peter Christensen.
– Men vi ser luckor i de två marknaderna, vilket innebär att vi nu gör stora investeringar i Sverige och under första kvartalet 2016 planerar vi att gå live med ett begränsat sortiment i Norge där speciellt våra trätrappor går bra.