Inför årets stora rea-dag Black Friday, som vi konstaterat ökade omsättningen rejält inom svensk e-handel, testade tekniksajten Sweclockers något nytt.
I ett försök att utnyttja sin användarbas på 200 000 medlemmar och 300 000 läsare i veckan, för att dra in en extra slant, satte man upp en kampanjsida.
Kampanjsidan var lite speciell i det avseendet att den skapades utifrån vad medlemmarna på sajten diskuterade i bland annat Sweclockers forum. Något som tydligen ledde till riktigt bra kvalité på tipsen och väl konverterande trafik till e-handlarna.
- Hög volym, hög konverteringsgrad och hög kvalitet på kampanjsidan! säger Roger Cigéhn, marknadschef på HP, en av de nätbutiker som deltog aktivt på kampanjsidan.
"Trafiken har varit helt brutal"
Nätbutikerna Webhallen och Alina uttrycker sig mer från hjärtat gällande trafiken som kampanjsidan ska ha genererat.
- Ni levererar något så in i helvete, säger Anton Nilsson, marknadsdirektör på Webhallen.
- SweClockers-trafiken har varit helt brutal, säger Ali Nazari, vd och grundare av Alina.
Så vilka trafikmängder snackar vi när nätbutikerna är så här glada. Under hela Black Friday-helgen samt Cyber Monday ska Sweclockers ha haft 306 000 unika besökare.
"103 000 annonsklick första dygnet"
Dessa klickade 136 000 gånger på länkar till e-handlare som betalade för att synas, native annonser på kampanjsidan. Sidan i sig hade 900 000 sidvisningar och i tillhörande forumdiskussioner såg man 4 000 kommentarer.
- Att träffa rätt i naturliga sammanhang ger fantastiska resultat. Bara under det första dygnet registrerades skyhöga 103 000 annonsklick. Inte genom att skrika högt med påträngande annonsformat utan genom att omsorgsfullt utforma annonserna för att passa målgruppen och miljön, säger Emil Hallestad, Key Account Manager på Geeks Publishing som äger Sweclockers.