ANNONS

Perfect day media breddar sig – men resultatet sjunker ändå

Tove Barkestad och Karolina Sandberg, Perfect day media. / Podcasten Ursäkta
ANNONS

Omsättningen ökar, precis som förlusterna.

I slutet av förra året meddelade podcastbolaget Perfect day media att grundarna och podcastprofilerna, Hannah Widell och Amanda Schulman, valde att lämna sina roller inom bolaget. De båda agerar däremot fortfarande strategiska rådgivare.

Under året har företaget försökt hitta nya intäktsströmmar, bland annat genom betalväggar och ett ökat antal varumärkesbaserade podcasts. I den senaste årsredovisningen, som Breakit tagit del av, är diversifieringen ett måste för att möta marknadens efterfrågan.

Enligt samma årsredovisning har bolaget fått ett aktieägartillskott på 16 miljoner kronor, men förlusterna fortsätter öka. Under 2023 omsatte Perfect day media 88,4 miljoner kronor, en liten ökning från 87,8 miljoner kronor föregående år. Men rörelseresultatet landade på minus 13,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förlusten på 11,8 miljoner kronor 2022.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se