ANNONS

Viktor Klemming om annonsörernas ängslighet: “Ren och skär idioti”

Viktor Klemming (foto: press)
ANNONS

Humorprofilen riktar skarp kritik mot annonsörer – och public service.

Klippet som Kalla fakta visade upp, användes som exempel på det innehåll som Sverigedemokraternas anonyma konton spred. Men klippet var stulet och när granskningen rörde upp känslor fick även skaparen av klippet, Viktor Klemming, ta en del av smällen. Det hela slutade med att en av hans sponsorer valde att avbryta samarbetet med youtubern.

I en intervju med Influens säger han att han är missnöjd med hur klippet användes i programmet, och riktar stark kritik mot både annonsörer och public services ängslighet.

Det är otroligt dåligt av TV4, som svarade mig att de förtydligade att SD stulit videon, men det var uppenbarligen inte tydligt nog. Det står till och med i texten, medan mitt stulna klipp rullar: "Ur SDs Trollfabrik", skriver han i ett mejl till Influens.

“Jag tycker de är fega”

Men han riktar också kritik mot den allmänna ängsligheten hos annonsörerna, och deras rädsla för att synas i fel sammanhang, trots att de troligen tjänat mycket på kreatörens rampljus. Något som går att känna igen från stormen kring Margaux Dietz.

Detta var inte första gången jag förlorade en sponsor, troligtvis snarare den tjugonde gången. Kul att ängsligheten företagen lider av lyfts upp nu. Jag tycker de är fega och borde inse dessutom att den stora majoriteten inte ens bryr sig. Det är en liten klick människor som skriker högt, drevar, hotar och hatar. Ignorera dom bara.

Enligt youtubern och komikern är det däremot första gången som han förlorar en sponsor på grund av "guilty by association", och tycker det är tråkigt att det inte ens var något han själv kunde styra över, då klippet stulits av någon annan.

Samtidigt förstår han att personen som kontaktade honom för att avbryta samarbetet bara gjorde sitt jobb och menar att han haft en bra relation till företaget och inte vill orsaka ett drev eller “cancela” dem.

Jag fakturerade dem dock för timmarna det tog att redigera ut dem ur alla gamla videos.

Svårt att kontrollera hur saker sprids på nätet

Viktor Klemming har skapat innehåll på nätet i flera år och är väl medveten om att det han skapar kan komma att spridas utom hans kontroll.

Jag tycker det är stöld. Det är fel. Men jag har personligen gett upp för längesedan kring att på något sätt stoppa människor från att ladda ner mitt material olagligt och ladda upp det själva, säger han.

Han menar att det minsta man kan göra är att ge “cred” till upphovsmakaren, något han säger att Sverigedemokraterna inte gjorde.

Och de betalade mig definitivt inte som vissa tror, tack vare Kalla fakta.

Att material stjäls och sprids på sociala medier är något som influencers och kreatörer har svårt att förhindra. Det innebär också att de inte heller har full kontroll på i vilka sammanhang de, eller de varumärken de samarbetar med, blir synliga. Något som Viktor Klemming menar att annonsörerna får räkna med.

De borde inte bry sig, utan lita på att konsumenterna inte är så dumma att de tror företaget sponsrar Sverigedemokraterna för att de stjäl klipp som kreatören de samarbetar med producerat. Men man tar det säkra före det osäkra, säger han och syftar till annonsörernas oro för att synas i fel sammanhang.

 “Lose-lose för allt och alla”

Enligt Viktor Klemming får han sällan några samarbeten, eftersom annonsörerna är rädda att hans humor och parodier ska uppfattas som kränkande. Enligt honom är det en lose-lose, där en liten men högljudd grupp tillåts styra en hel bransch.

Det är ren och skär idioti från företagens sida. Alltså de går miste om att nå ut till mina hundratusentals följare. Vad gör det om de får hat av fyra kränkta södermalmsmammor som hänger ut dem då? Det är en lose-lose för allt och alla, att vi låter en liten grupp av högljudda, hotande, hatande, drevande, bittra människor avskräcka oss. Men självklart är det privata företags rätt att inte sponsra mig. 

Han avslutar med att även kritisera public service, som han menar utesluter flera stora humorprofiler, av rädsla för att deras humor ska få ett negativt mottagande.

Statliga public service som vi alla tvingas finansiera tillsammans, de har aldrig tagit in mig, Fredrik Andersson eller Freudian Slip Productions, för att nämna några exempel. Aldrig, inte i ett enda humorprogram, för att vi kan kränka människor, det är riktigt illa.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap