ANNONS

Modesajt bakom flertalet anmälningar mot influencers: “Är irriterande”

Skärmdumpar Instagram / Konsumentverket pressbild (foto: Öyvind Lund)
ANNONS

Över 20 anmälningar mot en och samma influencer, på en och en halv månad.

29 stycken, det är antalet anmälningar som gjorts till Konsumentverket rörande influencern Matilda Djerf och smygreklam. Men anmälningar mot influencers kommer inte bara från kritiska konsumenter eller från missnöjda följare i sociala medier. Av omkring 80 anmälningar kan cirka hälften knytas till modesajten Metro mode. Det visar en ny granskning som Borås tidning gjort.

Anmälningarna ska ha gjorts mellan den 1 januari och 16 februari i år och omfattar hundratals dokument. Den som anmäler något till Konsumentverket kan vara anonym men tidningen har ändå, via bifogat material i form av bland annat skärmdumpar, lyckats knyta modesajten till åtminstone 40 stycken av de granskade anmälningarna.

I dokumenten går det att läsa kommentarer som ”Redovisas denna bjudresa till Skatteverket?”, ”Den dagliga omärkta reklamen för egna märket” och ”Reklam för egna märket (...) När ska ni granska?”.

Av de anmälningar som har kunnat knytas till Metro mode, är 23 stycken riktade mot influencern Hanna Schönberg.

Bekräftar att de står bakom

Bolaget bakom sajten är Addreax Nordic AB, som ägs av en norsk affärsman vid namn Christen Ager-Hanssen. Bolaget köpte upp gratistidningen Metro runt 2017 och tidningen sattes i konkurs 2020. Sajten finns dock kvar och har nu profilerat sig som en livsstilssajt som skriver om bland annat nöjesnyheter och mode. Redaktionen sitter numera i London.

När Borås tidning får kontakt med Christen Ager-Hanssen bekräftar han att de står bakom många av de anmälningar som gjorts. Han menar att bristande reklammarkering är ett “megastort” problem och att Sverige är sämst i Europa på att hantera det. Enligt honom finns inte problemet i varken England eller Norge.

Vi tycker att man ska följa de EU-direktiv som finns och vi irriterar oss på influencers som inte följer de här reglerna. Då är det upp till Konsumentverket att göra någonting åt det, säger Christen Ager-Hanssen till Borås tidning.

“Vi har en policy”

Men Christen Ager-Hanssen förtydligar att det inte är han själv som gör alla anmälningarna. 

Vi har en policy. Vi rapporterar när det är reklam. Varje gång vi ser en influencer som inte gör det (reklammarkerar, reds.amn) anmäler vi. Vi förstår att Konsumentverket inte har de resurser som vi har. Vi ser det här varje dag, säger han och fortsätter:

Vi vill att folk ska följa reglerna. Vi markerar när det är reklam och då ska också influencers markera när det är reklam. Varför ska du vilseleda konsumenten till att tro att det är en produkt vald av egen fri vilja när du är köpt för att göra det? Det är irriterande.

Kommer fortsätta anmäla

Enligt Christen Ager-Hanssen kommer sajten att fortsätta att anmäla när de ser inlägg som bryter mot marknadsföringslagen och vill enligt ägaren samla på sig tillräckligt med material och underlag för att få Konsumentverket att reagera.

Självklart kommer vi göra det. Varje gång vi ser det är det en policy på att vi skickar en anmälan på det.

I ett sms till Borås tidning förtydligar han varför och säger att unga påverkas av innehåll som inte reklammarkeras. Någon han menar kan “resultera i snedvridna värdeuppfattningar, ökad konsumtion och en missförstådd uppfattning om vad som utgör äkta eller sponsrat innehåll”.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap