ANNONS

UGC-kreatörerna har nått Sverige – marknadsförarens varning: “Oroväckande”

ANNONS

SERIE: UGC-kreatörerna

Kritiserade kurser och missvisande intäkter.

UGC, User generated content, har snabbt seglat upp som ett populärt begrepp bland både marknadsförare och kreatörer. UGC innebär att en person skapar innehåll åt annonsörer. Till skillnad från influencer marketing krävs det ingen egen följarskara, materialet är oftast inte tänkt att delas i de egna kanalerna. Ofta handlar det om korta videoklipp eller bilder som företagen kan använda i sina annonser. Det är ofta en mer kostnadseffektiv lösning för företag, än att betala en byrå för att ta fram dyra och proffsiga produktioner. Samtidigt gör kreatörerna att innehållet känns personligt och genuint. 

Slog igenom på Tiktok

I USA blev begreppet UGC populärt på Tiktok redan under 2022 och plattformen svämmade över av kreatörer som berättade om hur de börjat tjäna pengar på UGC, och som ville hjälpa andra att komma igång.

Att UGC är användbart för företag och att det finns en marknad för det verkar många marknadsförare vara överens om. Nu blomstrar branschen även i Sverige där antalet inlägg på om UGC blir allt fler och fler, och communityt fått en egen hashtag. Samtidigt har branschen fått kritik för att utlova överdrivna framgångar och att inte vara transparent med resultaten, framför allt när det gäller påstådda intäkter.

Kritiserade kurser

Samtidigt som många tjänar pengar på att skapa UGC är det också många som tagit vara på hajpen och börjat sälja egna mini-kurser för andra som vill komma igång. Misty Lam, vd och grundare av Aestheticreative marketing har tidigare sagt till Business insider att det är oklart om dessa "självutnämnda gurus" i första hand tjänar pengar på att skapa UGC eller tjänar huvuddelen av sina inkomster på att sälja kurser.

Eftersom det inte finns något sätt att bevisa om någon faktiskt har haft några kunder som en UGC-skapare eller social media-ansvarig. Många människor har gått ut och sagt att kurserna inte lärde dem något eller att de kände sig lurade.

Något som ofta nämns i inlägg om att arbeta som UGC-kreatör är att vem som helst kan tjäna pengar på UGC, friheten det innebär att vara platsoberoende och att styra sina egna arbetstider. Många av dem erbjuder också egna kurser eller färdiga mallar för att komma igång, producera innehåll och sälja in sig själv till företag.

En Tiktok-profil som kritiserat kurserna är Crystal Harris som tidigare gått ut med en video där hon uppmanar UGC-kreatörer att sluta ljuga för följarna och vara ärliga med att de främst tjänar pengar på sina kurser.

Det är en bluff. De tjänar inte pengar genom innehåll, de tjänar pengar genom att sälja idén om att skapa innehåll, säger Crystal Harris i videon.

Även Taylor Loren, tidigare marknadschef för Later.com och tidigare marknadschef för Girlboss, har uttryckt sin skepsis mot många stora UGC-kreatörers sätt att marknadsföra sig själv och sina kurser, och har jämfört retoriken med multi level marketing.

Det finns en "bli rik snabbt"-känsla över det hela. Det är ett väldigt nytt utrymme, och det finns inte massor av expertis tillgänglig för det. Så det är lite oklart vem du verkligen kan lita på, ska hon ha sagt, enligt Business Insider.

“Tiktok glamouriserar arbetet”

Att det finns en stor efterfrågan av UGC och att det finns många fördelar för både kreatörerna och företagen är det få som verkar ifrågasätta. För de med erfarenhet av att skapa content men som inte har kunnat, eller velat, bygga en karriär som influencer, är det troligen en attraktiv väg att gå för att bygga en självständig karriär Samtidigt är det en bransch som rör sig fort och ställer höga krav på att inte bara producera, utan även sälja in sig själv och attrahera kunder.

Annalyse Cordon, media manager och UGC-kreatör, har tidigare sagt till Business insider att hon anser att innehållsskapande av den här sorten är en stor möjlighet för många med kreativa och nischade intressen, men att Tiktok glamouriserar arbetet som krävs.

Det är lite oroväckande att tänka på att även någon, som aldrig har skapat något innehåll tidigare, kan få höra och bli såld på idén att de nästan direkt kan tjäna 10 000 dollar i månaden utan någon erfarenhet alls. Återigen, inget omöjligt men det är en lång väg att gå, säger Annalyse Cordon till Business insider.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap