Så fick Cube varumärket Celsius att explodera i flödet.
När Celsius slog sig ihop med byrån Cube för att utveckla en ny kommunaktionsstrategi, med syftet att skapa innehåll som engagerar målgruppen på deras villkor, var Tiktok i fokus. Strategin byggde på två delar: målgruppsanpassat innehåll på Celsius egna kanaler och influencer-genererat innehåll. Målet var att maximera både räckvidd och engagemang, något de verkar ha lyckats med.
På tre månader har Celsius kanal på Tiktok vuxit med över 120 000 följare och varumärket säger sig även ha sett en ökad försäljning.
Vi driver idag över 5 miljoner visningar i månaden på Celsius-relaterat innehåll på kanalen och har på 3 månader, tillsammans med vår byrå Cube, byggt upp en följarbas på nära en kvarts miljon följare i Sverige - som nästintill enkom utgörs av den primära målgrupp som vi vill kommunicera med. Det är superkul att effekten av satsningen även syns tydligt på försäljningen i butik, säger Magnus Hammarskjöld, Marketing Director på Celsius.
Många möter utmaningar med Tiktok
Enligt Cube är Tiktok en utmaning för många marknadsförare och varumärken. Den stora utmaningen ligger i att skapa innehåll som är anpassat till plattformen och som samtidigt engagerar målgruppen på ett autentiskt sätt, så att det inte upplevs för “reklamigt”. Enligt byrån har de, tack vare sin Tiktok-studio, kunnat förse Celsius med innehåll som ligger i linje med varumärket samtidigt som det plockas upp av målgruppens intresse-algoritmer.
Många större varumärken har problem att anpassa sig till kanalen men här har teamet på Celsius en stor förståelse för Tiktok som kanal och är väldigt flexibla och snabba i beslutsfattandet internt. En nära dialog och en streamlinad process har varit nyckeln till att vi ska kunna skapa och ta ut så mycket innehåll som kanalen kräver. Den höga produktionstakten samt ständigt optimera utifrån data skulle jag säga är nyckeln till de fina resultaten vi ser månad efter månad, säger Christoffer Bergmann, COO på Cube.