ANNONS

100-wattaren – 5 insikter att ta lärdom av: “Influencer marketing har unika styrkor”

Niklas Bondesson, Sanna Ödmark
ANNONS

Även en liten investering kan förbättra kampanjens effekt.

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos tävlingsbidrag från 100-wattaren. Studien sammanställs sedan i en rapport. 

Niklas Bondesson är doktor i marknadsföring vid Stockholms universitet och strategisk rådgivare på NoA Consulting. I ett avsnitt av podcasten “Influencer marketing talks”, som leds av Sanna Ödmark, Head of marketing på Cure media, intervjuas han om den senaste rapporten, “Kommunikation som ger effekt! 2023”.

I podcasten intervjuas Niklas Bondesson om de nyckelinsikter som kommit fram i rapporten, bland andra effekten av influencer marketing.

Ultimata antalet kanaler

Enligt Niklas Bondesson är det optimalt att använda fyra till nio kanaler, absolut inte fler. Han påpekar också att det i teorin är bra att använda så många kanaler som möjligt för att maximera räckvidden, men att företag i praktiken har en begränsad budget. 

Du riskerar att sprida budgeten för tunt, säger Niklas Bondesson.

Varumärkesbyggande och aktiveringar

Hur ska företag tänka kring balansen mellan varumärkesbyggande och aktiveringar? Enligt studier från Les Binet och Peter Fields, som Niklas Bondesson hänvisar till, bör företag spendera 60 procent av sin budget på varumärkesbyggande. 

Vi var sugna på att se vad som fungerar här i Sverige, och såvitt jag vet så är detta första gången svensk data tittar på denna balans. I Sverige verkar den optimala balansen ligga mellan 40 procent till 70 procent investering i varumärkesbyggande, vilket är i linje med tidigare internationell forskning. 

Kreativitet lönar sig

Enligt Niklas Bondesson presterar kreativt prisbelönta kampanjer betydligt bättre, vilket tyder på att originalitet och unikhet i reklam är viktigt. Enligt honom har de kampanjer som belönas i kreativa tävlingar dubbelt så stor sannolikhet att generera en stor effekt på affären.

Flera akademiska studier visar att kreativ kommunikation får större effekter, den får högre retention, den fastnar bättre i minnet och genererar positiva känslor som överförs till varumärket.

Vikten av långsiktighet

Något annat som rapporten visade var att kampanjer som löper över sex månader eller längre, ofta gav bättre resultat. Varumärkesbyggande tar tid och att vara konsekvent i sin kommunikation kan ibland vara svårt, men är alltså, enligt Niklas Bondesson, värt det.

Varumärkesbyggande handlar om att konsekvent kommunicera ett budskap över tid. Det är lätt i teorin, men som vi vet, i verkliga livet tenderar varumärken att ändra kommunikation, koncept och budskap ganska snabbt. Här får vi desto mer bevis på att det är så viktigt att vara konsekvent över tid.

Effekten av influencer marketing

Den mest överraskande insikten var effekten av influencer marketing.

Trots att det inte är den mest använda metoden, visar resultaten att även en liten investering i kanalen kan förbättra kampanjens totala effekt. 

Enligt Niklas Bondesson är nyckeln till en bra mediamix en kombination av kanaler som maximerar räckvidden i målgrupper, men som också drar nytta av varje kanals styrka. 

Akademisk forskning har visat att influencer marketing har unika styrkor, såsom att nå specifika målgrupper. Du har ofta ett slags förtroende och trovärdighet och attraktionskraft hos influencern som ett varumärke kan dra nytta av. Det är inte svårt att se varför det kan vara en bra idé att lägga till det i mixen.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap