De har varit ett effektivt sätt att driva trafik och öka försäljningen, nu kan de göra dig osynlig på marknaden.
Rabattkoder har länge varit en naturlig del av många företags strategi för influencer marketing och anledningarna är många. Det har varit ett enkelt upplägg, koderna har drivit både trafik och försäljning och dessutom varit spårbara för att snabbt kunna se utdelningen av varje influencers exponering. Men nu är det alltså dags att slopa dem, om du vill lyckas med din marknadsföring och fortsätta synas på plattformarna.
En undersökning gjord av Cure media visade att inlägg som publicerades med en rabattkod fick betydligt lägre räckvidd och engagemang än de som publicerades utan rabattkod. Inläggen utan fick hela 75 procent större engagemang. Ännu större skillnad var det för reels, där klipp utan rabattkod hade 97 procent fler visningar än klipp publicerade tillsammans med en rabattkod.
I podden Influencer marketing talk pratar Sanna Ödmark och Frida Ekholm på Cure Media om att företag i framtiden behöver fokusera mer på att skapa varumärkespreferens och värde för målgruppen genom relevant innehåll och kunskap om målgruppens subkulturer.