"På Instagram får man typ en sekund".
Amanda Colldén är entreprenören och poddprofilen som grundade “Alla våra ligg” - en av Sveriges mest lyssnade poddar. År 2021 lämnade hon och kollegan den nämnda podcasten, och så sent som igår meddelade Acast att Amanda drar igång en ny podcasttitel - nämligen ”En jävla fest”.
Nu avslöjar hon att podden inte är hennes enda satsning. Tillsammans med den startar hon även e-handeln Festligt.com, där hon ska erbjuda festlekar och tillbehör. Det skriver Breakit.
Jag älskar att fira saker och fixa lekar och har funderat ganska länge på hur jag kan fixa fest utan att vara på plats varje lördagskväll. Hur kan jag göra business av det här? säger Amanda Colldén och fortsätter:
Jag har kommit på allt innehåll själv. Jag sitter minst två gånger om dagen, 25 minuter varje tillfälle, och sprutar ur mig idéer.
Podden ska hon driva i ett intervjuformat, där hennes gäster - bland annat Messiah Hallberg, Sofia Dalén och Rebecca och Fiona - ska få dela med sig av sina festupplevelser.
Alla har olika relationer till fest och den kan vara väldigt komplex. Antingen att man inte blev bjuden som barn, eller att man blir bjuden på för många fester, men är introvert. Eller att fest är det roligaste som finns, säger Amanda Colldén.
Att driva en podd tillsammans med en e-handel, tror Amanda är den bästa kombinationen som gynnar båda kanalerna:
Det handlar om trovärdighet i poddandet. Det är därför jag har valt poddmediet. Om det är något du inte menar så kommer det lysa igenom. Man kommer så oerhört nära sina lyssnare, medan man på Instagram får typ en sekund av deras tid. Och det här tror jag hjälper e-handelsförsäljningen. Dessutom har det i det här fallet saknats en podd som handlar om fest, ändå är fest något som folk googlar som galningar på.
Jag kommer pusha hårt för båda på hemsidan och i podden. Det blir som en rullande native.
Nu drömmer hon om att hitta sex personer som vill driva idén vidare tillsammans med henne:
Det känns lagom. Det krävs olika typer av hjärnor för det här, säger Amanda Colldén.
Och om det skulle finnas en intresserad investerare, så är hon öppen för en dialog.
Det kan vara intressant, så länge jag får fortsätta vara majoritetsägare.
Det här är dock inte Amandas första e-handelssatsning. Tillsammans med Anna Dahlbäck som hon drev podden “Alla våra ligg” med släppte duon en prenumerationstjänst för sexleksaker, Liggboxen. En satsning som omsatte 4 miljoner första året, men som sedan såldes till Mshop.
När det kommer till Festligts första år siktar hon på att omsätta runt en miljon kronor:
Jag tycker inte det vore en omöjlighet med 1 miljon, men jag är också ödmjuk, avslutar Amanda Colldén.