ANNONS

Nya byrÄn och agenturen dubblar omsÀttningen - passerar 10 miljoner

Moa Engström och Sanna Franklin
ANNONS

"Ser fram emot att fortsÀtta skapa magi".

År 2020 klev Cult Communications in i branschen. En nystartad PR- och influencerbyrĂ„ av Sanna Franklin och Moa Engström, som bĂ„da lĂ€mnade Gina Tricot för att ta sig an sin entreprenörsdröm. PĂ„ modebolaget axlade Sanna rollen som PR- och kommunikationschef, och Moa var projektledare inom PR och event i Norden.

Visionen för Cult Communications Àr "att bli ett modernt, digitalt och mer flexibelt alternativ till de mer traditionella byrÄerna i branschen".

Vi Àr en snabbvÀxande och nytÀnkande personlig byrÄ som specialiserar oss pÄ att skapa största möjliga synlighet för varumÀrken inom mode skönhet och livsstil. VÄra kunder Àr alla ifrÄn etablerade storbolag och börsnoterade jÀttar till startups, skriver man i ett pressmeddelande.

Nu meddelar man att 2022 blev ett succéÄr för Cult Communications, och att bolagets intÀkter nÀra fördubblades.

Exakt vad omsÀttningen landar pÄ avslöjar man dock inte. En rapport för 2022 har inte heller hunnit komma in till Bolagsverket, men sett till Ärsredovisningen för 2021 bör siffrorna uppgÄ till runt 11 miljoner kronor för fjolÄret.

Den positiva utvecklingen följde Àven med in i 2023, och visar pÄ en omsÀttingsökning om 222 procent jÀmfört föregÄende Är, skriver företaget.

2023 har redan kickstartat med ett flertal nya spÀnnande uppdrag, varumÀrken och profiler. Nya kunder sÄsom Lernberger Stafsing, Melanders Group, IsaDora och Fenty Beauty kan adderas pÄ kundlistan för i Är samtidigt som vi vÀxlar upp desto mer genom att vÀlkomna nya profiler.

Idag Àr byrÄn Àven en agentur för profiler och influencers. I sitt stall har man bland annat artisten Eric Saade och Hannah Jacqueline Andersson kÀnd som "Fashionablefit" pÄ sociala medier. Och nu fÄr man ocksÄ in modellen och skÄdespelerskan Ida Lundgren, livsstilsprofilen Madeleine Bitici, modeprofilen Felicia Wedin samt modegurun Fredrik Robertsson.

Vi ser vÄr snabba tillvÀxt som ett kvitto pÄ att vÄrt flexibla, digitala sÀtt att arbeta verkligen gÄtt hem hos kunderna. Vi Àr stolta över att kunna sÀga att vi som en nystartad byrÄ vÀxer mitt i dagens inflation och lÄgkonjunktur pÄ en konkurrensutsatt marknad, och vi expanderar dessutom i bÄde kundportfölj och antal anstÀllda. Vi ser sÄ mycket fram emot att fortsÀtta skapa magi tillsammans med vÄra varumÀrken, kunder och profiler under 2023, sÀger Sanna Franklin och Moa Engström i ett gemensamt uttalande.

Kunder som Cult Communications jobbar med idag Ă€r bland annat: Gina Tricot, Vestiaire Collective, Bikbok, NA-KD, Adanola, Cubus, Sisterly Tribe, Farfetch Johansen, Pilgrim, Goldbergh, Isabel Marant, LH Cosmetics, Skinceuticals, Hunkemöller, YSL Beauty, Versace Fragrances, Rat & Boa, Lioness, COS, Arket, Sensai, Dr. Levy, Hickap, ILIA Beauty, Evolve Organic Beauty, Anine Bing, London Grace, H&M Beauty, Balance Me Skincare, ISDIN, Burberry Fragrances, Plantea, Narciso Rodriguez, GRANIT, Boho Club Marbella, Graninge Shoes, KÄLLA, Hugo Boss och Armani Beauty.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se