"Ytterligare en växel mot lönsamhet".
Hubso, e-handelshubben för influencers, har släppt siffrorna för årets första kvartal. Och nog rullar det på alltid. Bolaget visar under perioden upp en omsättning strax över 10 miljoner kronor. En ökning med 38 procent jämfört med det första kvartalet 2022.
Johanna Lillros, som tillträdde som ny vd 1 januari i år, ser positivt på årets första tre månader.
Det är glädjande att se att effekten av vårt påbörjade förändringsarbete fortsätter att ge lovande resultat. Att påvisa en tillväxt i det turbulenta finansiella och geopolitiska klimat vi opererar i kan inte ses som något annat än ett styrkebesked.
Hubso må växa i rask takt, men på sista raderna är det fortfarande rött. Rörelseresultatet (EBITDA) för det första kvartalet skrivs till -1,6 miljoner kronor. Att jämföra med ett minusresultat på 2,1 miljoner i fjol.
Nu lägger vi in ytterligare en växel i arbetet mot lönsamhet, genom ett markant fokus på marginalförstärkande åtgärder. Nyckeln till detta är en vidareutveckling av effektiviserade processer och kostnadskontroll i hela det operationella arbetet. Vår nya affärsmodell är i full gång med att översättas från strategi till utförande, vilket ger oss ett utmärkt tillfälle att utmana oss själva att testa nya sätt att arbeta på för att nå bästa möjliga lönsamma tillväxt, säger Johanna Lillros i en kommentar.
Framöver planerar Hubso att lägga ett större fokus på dotterbolaget Sanne Alexandra Stockholm AB, samt varumärkena LXA och Le Capsole. Bland annat kommer man att finslipa varumärkesplattformar, produktportföljer och uttryck.
Vi ser redan effekt av de åtgärder vi hunnit implementera under årets första kvartal, och detta bevisas förutom i vårt fantastiska försäljningsresultat, i form av att flera av våra varumärken påvisar 30-50 procentig ökning av såväl nya som återkommande kunder, jämfört med samma kvartal föregående år, säger Johanna Lillros.