Kliver in på Googles hemmaplan.
Tiktok blir inte bara allt mer populär, den siktar också in sig på allt fler områden bortom kortvideo. Det senaste är sökordsannonser. Tiktok tänker alltså kliva in på Googles hemmaplan.
Vi har inlett väldigt tidiga tester av sökordsannonsering i utvalda regioner, konstaterar en representant för Tiktok i en intervju med Search Engine Journal.
Det är med andra ord inte en produkt som kommer att rullas ut för oss i Sverige den närmaste tiden. Men det går allt snabbare för de stora sociala plattformarna att gå från test till lansering, så det är sannolikt inte en tjänst som ligger allt för långt fram i tiden.
För att Tiktok kommer att lansera sökordsannonser kan vi nog vara säkra på. Inte minst med tanke på att Google själva förra året medgav att stora mängder unga användare vänder Google ryggen när det kommer till att söka på nätet. Istället används plattformar som Instagram och just Tiktok.
Det i sig är också ett tecken på hur dynamiken i den digitala marknadsföringen håller på att förändras i grunden. Gränsen mellan SEO och sociala medier håller kort sagt på att bli allt mer flytande.