"Ser en nedgång på runt 50 procent".
Ska man dra i handbromsen eller bör man passa på att öka marknadsbudgeten? Det är en frågeställningen redaktionen tog med sig till en rad svenska byråer inom SEO, SEM och annonsering i sociala medier. Så här svarade dem:
Henrik Vikström, vd och grundare av Pixel:
De flesta av våra e-handelskunder ser en minskad efterfrågan i form av lägre sökvolymer på 20-30 procent, och inom vissa segment ser vi en nedgång på runt 50 procent.
De allra flesta drar ner sin SEO-budget och även sin marknadsbudget i helhet. Vi har även flera stora e-handelskunder som genomför stora kostnadsminskningar internt i form av personalneddragningar.
Karl Lindberg, medgrundare av Adrelevance:
Det varierar. Vi har en del kunder som går starkt och andra som har en svagare period just nu. Sett till budget har vi kunder som ser den här perioden som en stor möjlighet att ta marknadsandelar, medan konkurrenter drar ner. Men vi har även kunder som behöver skala ner för att ta sig igenom den här perioden på ett ok sätt.
Magnus Bråth, vd på Brath:
Det finns osäkerhet överallt just nu men de företag som byggt en stabil grund med SEO och SEM verkar inte lika nervösa i mina ögon. Svenska folket har inte slutat handla och en stadig ström av kunder från Google är inget man direkt stoppar, även när det är skakigt på marknaden.
När det kommer till budget, så beror det på bakgrunden i företaget. E-handlare som drivs av riskkapital har på många fronter snabbt fått svårare att få in mer. Många av de handlare som är lönsamma ser nog snarare möjligheter just nu.
Christian Rudolf, vd på Topdog:
Merparten av våra kunder kommer att ligga kvar eller öka sina investeringar inom SEO. Men min uppfattning är att man överlag drar ned SEO-budgeten nu. Detta märker jag i vår nykundsbearbetning.
Magnus Äng, vd och medgrundare av Topvisible:
Vi har allt mer att göra och vi fortsätter att växa med både befintliga och nya kunder. Vi har mer förbokade uppdrag för i år, jämfört med januari förra året. Så vi ser med tillförsikt på 2023. För våra kunder ser det dock lite olika ut, beroende på bransch och målgrupp. Några e-handlare har lägre försäljning nu i jämförelse med pandemiåren, och känner även av lågkonjunkturen samtidigt som andra e-handlare har fullt upp och mer att göra.
Gällande ekonomin så har vi ingen som direkt drar ner på sin budget, men däremot har vi en del nysatsningar som har pausats eller skjutits på.
Michael Wahlgren, grundare av Pineberry:
Vi ser en blandad bild. Många av våra kunder är relativt opåverkade av vad som händer i omvärlden. Samtidigt har vissa kunder det tufft och märker av en minskad efterfrågan.
Men de flesta av våra kunder behåller eller ökar sin budget. Ökningarna är dock inte lika stora som tidigare år. Vi märker även att det tar längre tid för företag att besluta om större nysatsningar.
Johannes Trolin, head of SEO på Wgp:
Vi ser att de övergripande strategierna är oförändrade. Men vi jobbar aktivt med våra kunder för att utforska nya möjligheter, risker och hot med den nya teknologin. När det kommer till budget så är läget oförändrat.