"Kommer att vara en av de stora bryggorna".
Den svenska Tiktok-influencern, artisten och skådespelaren Theodor Haraldsson, med artistnamn Theoz, får en egen avatar och värld på onlinespelplattformen Roblox. En plattform där användarna kan umgås i olika världar och ta del av spel och utmaningar. En sorts metaverse-värld med 58,8 miljoner dagliga aktiva användare.
Theoz entré i Roblox är skivbolaget Warner Music Nordics, spelutvecklaren Go Maddox Interactive samt musikmediebyrån Emperial skyldiga till. De tre bolagen har utvecklat en spelupplevelse vid namn "Theoz Vinterland" och det är den första världen som är helt på svenska.
Det här är en helt unik upplevelse och första gången man skapar en Robloxupplevelse baserad på en nordisk artist. Vi utforskar hela tiden nya vägar till hur vi ska kunna jobba med våra artister och låtar i metaverse och det här är ett perfekt exempel på hur man kan förena de två världarna, säger Robert Skowronski, A&R på Warner Music, i ett pressmeddelande.
Vd:n på Warner Music Nordics instämmer:
Det här är ett banbrytande ögonblick för nordiska artister som vill vara närvarande på den här plattformen, säger Mark Fry.
Theoz värld lanseras den 14 februari, och till och med 14 maj kommer användarna även att kunna uppleva Theoz konsert. Han kommer att framföra tre låtar varje heltimme, varav en av låtarna är specialskriven för plattformen.
Enligt Robert Skowronski från Warner Music är den här satsningen viktig för framtidens artister:
Hela upplevelsen öppnar upp massvis med spännande möjligheter för oss för att kunna lansera och marknadsföra framtidens musik på helt nya sätt, säger han.
Något som Tobias Jegenstam, grundare av Go Maddox Interactive, håller med om:
Det är fantastiskt kul att arbeta tätt ihop med musikbranschen och skapa nya sätt för fans att interagera med artisterna, deras musik och skapa nya digitala gemenskaper. Vi tror starkt på att musik kommer att vara en av de stora bryggorna för att bjuda in den större massan in till metaverse.