ANNONS

SVT svarar på kritiken om Margaux Dietz-dokumentären: "En person och företag i kris"

Skärmdump från ”Kan vi förlåta Margaux Dietz”
ANNONS

"Säger något intressant om vår samtid".

Dagen innan julafton släppte SVT en dokumentär om Margaux Dietz. Mer exakt handlar den om tiden efter att den kritiserade Youtubevideon släpptes. En video i vilken Margaux filmade en man som låg utanför hennes dörr ur ett humoristiskt perspektiv, och dröjde med att larma till räddningstjänst.

LÄS ÄVEN: Efter frånvaron – Margaux Dietz öppnar upp: ”Riktiga svar på svåra frågor”

Youtubeklippet är sedan länge borttaget, men reaktionerna har ännu inte lagt sig. Ännu mindre nu, när public service valt att ge händelsen plats på sin plattform.

I en och en halv månad, lika länge som det kritiserade klippet varit borttaget, har Margaux Dietz hållit sig borta från de sociala kanalerna. Det är inte förrän i SVT:s dokumentär ”Kan vi förlåta Margaux Dietz”, som Margaux öppnar upp efter händelsen.

Hon säger att hon förstår att det hon gjort är fel, och att hon framåt kommer att ha en ny strategi. Hennes kanaler ska från och med nu endast handla om henne själv och om hennes känslor, säger hon i dokumentären.

Jag kommer inte blanda in andra relationer jag har. De har fått utstå så himla mycket i det här och jag vill inte att det ska vara så.

Men förutom Margauxs Youtubeklipp, har nu även dokumentären fått en hel del kritik. Flera medier och journalister samt profiler och privatpersoner i sociala medier reagerar på att influencern använder public service kanal till att be om ursäkt. Många upplever att SVT blir en del av Margaux PR-strategi och ifrågasätter varför SVT inte ställer mer kritiska frågor till influencern.

Något som SVT inte håller med om. Nu svarar Sofia Manieri, projektledare-Edit SVT Kultur och Samhälle, i ett mejl till Resumé:

Margaux Dietz är en av vår tids största influencers och debatten, kritiken och drevet som följde publiceringen av skandalvideon var enorm. I dokumentären skildrar vi vad som ledde fram till publiceringen, hur det känns att befinna sig i ett massivt drev, och vi får en unik inblick i denna plötsligt tysta influencers liv.

Syftet är också att lyfta de kritiska och relevanta frågor som följt efter publiceringen och låta henne komma till tals. Dokumentären ställer även frågan om man bör bli förlåten för en sådan publicering och vad som krävs för att bli det.

På frågan vem som tog initiativ till dokumentären, svarar Sofia Manieri att det kom från Editredaktionen.

Att vi ställer frågan att få följa Margaux Dietz efter en av de största skandalerna, debatten och drevet vi sett mot en influencer ser vi som självklart. Som en av vår tids största influencers är hon en makthavare och någon som berör och engagerar enormt, och som också säger något intressant om vår samtid.

I detta fall skildrar vi en person och företag i kris. Huruvida denna dokumentär är bra eller dålig för Margaux Dietz verksamhet låter vi vara osagt och där har vi inget ansvar eller intresse.

Sofia Manieri skriver att innehållet ej blev påverkat av Margaux Dietz eller någon annan.

Teamet fick full access utan några försök till villkorad medverkan eller villkor kring frågor. Vi var tydliga med att vi inte accepterar försök till påverkan av vårt oberoende, vilket respekterades.

Varför framträder så få kritiska röster i dokumentären? Frågar Resumé.

Det förekommer ett stort antal kritiska frågor i dokumentären, både från producenten Lisa Belfrage och från andra medverkande. De medverkande framför även kritik om både publiceringen i sig men även om empati och världsfrånvändhet, från bland annat Ann Söderlund.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se