"Ska hinna gå i lås".
Sista minuten-drag är ingen ovanlighet så här slutet på året. Speciellt om det kommer till julklappar, där många år efter år är ute i sista stund. Något som företag också älskar att nyttja, och bjuder på starka deals som inte varar länge, och lockar dem som känner tidspress. Många bestämmer sig även ofta för att resa från all stress, och bokar en sista minuten-biljett.
Men hur funkar det i influencer-branschen? Om man som bolag inser att man ändå skulle vilja signa ett influencersamarbete i december månad, någon vecka innan jul, kan man lyckas med en sista minuten-influencer?
Normalt sätt sätter bolagen sina marknadsplaner för Q4, som är årets mest hektiska tid i handelsbranschen, ganska tidigt. Då bestämmer man sig även, långt i förväg, hur många, vilka och i vilket syfte man ska anlita influencers.
Det går absolut att signa influencers i sista minuten. Men med det sagt finns det ju en del utmaningar inneboende i det - speciellt inför jul, black week och alla shoppinghögtider - då många redan är bokade, säger Jonas Westling, vd på Nine Agency, till Influens.se.
Vad bör man tänka på om man vill boka en influencer med så kort varsel?
Som annonsör är det främst kring sin kravspecifikation, då utbudet av influencers av förklarliga skäl är mindre. Man behöver också själv vara beredd på att ta snabba beslut och vara tydlig som beställare, och kunna agera snabbt för att saker ska hinna gå i lås.
Har ni varit med om sådana situationer tidigare?
Ja, vi har varit med om det många gånger - bland annat på eftermiddagen torsdagen innan Black Friday. Så vi är trygga med att det är genomförbart, säger Jonas Westling och avslutar med:
Vi kan dock inte uttala oss specifikt om vilka slags samarbeten det rör sig om, och vilka influencers som tackar ja - det är i vår mening mer kopplat till produkt, varumärke tillgänglighet och de individuella förutsättningarna i varje case.