ANNONS

Nakna sanningen om Emil Norbergs poddresa: "Dessa misstag har jag gjort hela min karriär"

ANNONS

Hur lyckas man med podd? Och hur blir man influencer? I en personlig intervju berättar komikern om misstagen och insikterna i branschen.

I våras började Emil Norberg att rycka i en tanke han haft, nämligen att ta reda på hur man blir influencer. Till de allra flesta jobb behöver man antingen skicka iväg ett cv någonstans eller gå en utbildning för att kunna utföra arbetet. Man kan även bara bestämma sig att starta ett eget företag och erbjuda en tjänst eller produkt. Men hur blir man influencer?

Det senare exemplet går delvis att applicera på influenceryrket - man kan ju bara bestämma sig att "nu ska jag vara influencer". Men pengarna kommer inte att trilla in i bolaget av sig själv. Och kunderna, som man vill ska annonsera via ens kanal kommer förmodligen inte nappa om du inte har en publik. En publik, eller följarskara som det ofta kallas, kan du inte heller fixa över en natt.

Så hur gör man? Råkar man bara bli influencer? Det funderade Emil på länge. Han har ju dessutom redan en stor publik, i flera kanaler. Han har även kontakterna och har jobbat i branschen i flera år. Så vad har han missat?

Det bästa sättet att gå till botten med det här är att prata med de som faktiskt är influencers, tänkte Emil och bestämde sig för att dokumentera de samtal han ska genomföra. Det blev startskottet på podcasten "Så blir du fucking influencer".

Jag vill inte ha svaren från “sociala medie-gurus” vars ansikten och namn jag aldrig sett på plattformarna – jag vill höra direkt från de som lyckats med det – de som lyckats få hundratusentals följare och blivit FUCKING influencers, säger Emil.

Sagt och gjort. Fram till idag har han hunnit publicera intervjuer med fyra framgångsrika profiler, och dessutom fått med sig Influens.se på resan.

När jag började höra av mig till folk så började maskineriet att rulla av sig själv. En person hörde av sig till en annan, och den till en annan och alla tyckte att det var en bra idé. Jag fick snabbt ihop flera intervjuer, och då kände jag att jag måste göra det på riktigt nu, säger Emil och skrattar.

Så bara under en månad spelade jag in fem eller sex intervjuer, men sen fick jag barn. Så inspelningarna fick ligga och vänta på min hårddisk, men nu efter all pappaledighet har jag lyssnat igenom dem och märkte att "det här blev ju bra". Så jag bokade upp fler.

Emil berättar att podcasten har tagits emot bra och att han bara har fått positiv feedback.

Jag tycker att det är roligt att visa en lite mer professionell sida av influencers. För jag tycker ofta att när influencers får gästa olika program eller vara med i intervjuer så är de där i egenskap av kändisar, snarare än entreprenörer. Det är kul att få visa en annan sida av dem och deras jobb, att det finn en hel del jobb och planering bakom.

Han tillägger även att det är viktigt att visa att det inte bara finns ett sätt att arbeta på som influencer.

Det finns flera olika, som fungerar för olika personer. Jag har fått många "aha-insikter" under dessa intervjuer.

Varför namnet "fucking influencer"? 

Jag vill ju att den ska sticka ut, och väcka uppmärksamhet. Det är ju delvis det en influencer gör, svarar Emil och tillägger:

Min första instinkt när jag bestämde mig för att göra det här var att göra det "lite vetenskapligt", för jag har studerat och pluggat mycket så jag har den ådran i mig. Men sen tänkte jag, att jag då skulle begränsa mig till en så liten grupp. Och jag vill ju nå ut till alla på något sätt, och då måste man spetsa till sitt koncept. På den vägen kom namnet "Så blir du fucking influencer" till. Det väcker intresse, och man vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt med influencers? Är jag seriös eller är det skämtsamt skrivet?

Hur har det gått för podden hittills? 

Jag, min bror Daniel och Fabian Svorono har ju en annan podd också - Klipp till, heter den - och det är den enda som jag har detaljerad statistik på. Jag har därför svårt att uppskatta det, men jämfört med "Klipp till" så går den här jättebra och mycket bättre än förväntat.

Emil, som har varit aktiv på sociala medier i över åtta år, berättar att poddlyssnare är - enligt honom - en mer lojal typ av följare.

Då menar jag utifrån perspektivet att deras uppmärksamhet riktas mot mig i en timme åt gången medan de på sociala medier, på till exempel Tiktok eller Instagram, endast spenderar några sekunder. Det är en väldigt värdefull publik man får.

Längre in i samtalet säger Emil att den första poddsatsningen - alltså Klipp till - inte har gått så bra för att trion har gjort "alla misstag man kan göra".

Vad menar du med det? 

De misstagen, som jag också gjort hela min karriär, är att göra det jobbigt att skapa innehåll. Man lägger ribban för högt. Man ställer in sig på att det ska vara välskrivna ämnen, jinglar till allt, klippas hårt, ljudläggas och mixas och så vidare. Ett typiskt misstag som jag alltid gör. Att göra det för svårt för att lyckas. Sen har vi i Klipp till gjort det för internt. Våra skämt och händelser vi berättar om är privata saker som ingen bryr sig om eller kan relatera till.

Men är det så? Det är väl just sånna poddar som folk vill lyssna på? Där man bara snackar skit om sånt som händer i ens vardag?

Ja, men de som pratar om sånt har oftast en stor publik innan. Det är ingen som breakar genom att berätta att man var på babysim. Men detta har jag insett nu, efter att ha gjort alla misstag. För det är ju enkelt att tänka att "så låter ju poddar", om vi gör samma sak så borde vi också bli stora.

Men om vi backar tillbaka. Emil Norberg vill bli influencer. Han har pratat med många kunniga i branschen, alla intervjuer är ännu inte släppta men tipsen har han ju redan fått smaka på.

Berätta för oss: Hur blir man influencer?

Alla återkommer till att man måste tycka att det är kul. För det tar tid, och gör man det av något annat skäl än att man tycker att det är kul så blir man inte långvarig. Då ger man ofta upp innan man lyckas. Man ska hitta en nisch. Det är ju ingen som tycker att "lifestyle" generellt är kul. Man måste brinna för något som man vill visa, och man måste vara konsekvent.

Det senare är det misstaget jag gjort alltså. Jag har gjort det så pass svårt för mig att jag inte kunnat eller orkat vara konsekvent. Men de nämnda tipsen har jag ändå förväntat mig att få. Det som dock har slagit mig är de mer konkreta insikterna, hur man faktiskt GÖR för att orka släppa ett Youtube-klipp i veckan, sju Instagram-inlägg eller sex Tiktok-sketcher. För man måste skriva och planera på ett visst sätt. Jag har också insett vad nätverkandet gör för kreativiteten.

När du sen då blir influencer. Vad är ditt mål med det?

Ja, juste. Jag tänker att jag faktiskt ska ta alla tips på allvar och för en gångs skull försöka genomföra dem. Om de funkar, då blir jag influencer och har hundratusentals följare. Då får jag lite mer kontroll över mina uppdrag som influencer och behöver ju inte längre jobba med tv om jag inte vill. Jag kommer kunna välja att göra det som jag vill, och inte det som jag måste.

Målet är inte att bli störst, men att få en så pass lojal och trogen publik att jag kan lägga min tid på sånt som jag vill. Att jag kan skriva och sälja en bok, eller spela in en låt som folk kommer att lyssna på. Sälja biljetter om jag skulle göra en liveföreställning. För det är svårt, när man inte har en lojal följarbas.

Alla Emil har intervjuat har i korthet gett honom som tips att fokusera på att göra det han tycker är kul, och det är summeringsvis även det som är Emils mål.


Emil Norbergs poddavsnitt av "Så blir du fucking influencer" släpps varje söndag, och finns att hitta på Influens.se. Efter varje gäst kommer Emil själv att reflektera och analysera de tips han fått, samt berätta hur det gått med att ta sig ett steg närmare att bli influencer. Har tipsen varit nyttiga? Var de realistiska? Emils texter kommer ni också att finna på Influens.se, och den första hittar ni här.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap