Jobbar gärna med personer som Silvana Imam: "Det ger ägighet och en liten rebellnerv" enligt grundaren Stina Lönnkvist.
Mantle har sedan starten stuckit ut med dels val av produkter i sitt sortiment, CBD-olja, men också vilka profiler de använt som ansikten utåt. Tidigare har man haft bland annat Kakan Hermansson som varit inblandad i en del kontroverser på grund av hennes feministiska och kontroversiella stil, Amie Bramme Sey som driver podden Raseriet och som är kulturskribent och nu senast Silvana Imam som beskrivit sig själv som “värsta antirasisten och superfeministen”. Starka kvinnor som går sin egen väg, är det en uttalad strategi? Det frågar vi en av Mantles grundare Stina Lönnkvist när Influens.se pratar med henne om deras nya produktlinje The Pussy Collection.
Det finns två sidor av det och den ena är faktiskt varumärkesaspekten, vi tycker att de står för samma som vi står för som varumärke, en sorts “ägighet” och en liten rebellnerv. Samtidigt som de också inspirerar väldigt många med att sända ut budskapet “Jag kanske inte är som alla andra och det är helt ok” vilket också finns i Mantles DNA, säger Stina och fortsätter:
Vi är i beautyvärlden men vi kände ganska snabbt att vi ville titta på hur hudvårdsreklam sett ut väldigt länge och sen göra lite tvärtom. Vi ska inte prata om anti-aging och inte prata om “problemområden” och inte göra saker som spär på våra kunders osäkerheter. Vi vill istället få dem att känna sig empowered och känna att det är ballt att vara som man är och det tycker vi att alla som vi haft samarbeten med utstrålar.
Stina förklarar också att det självklart är en strategi för att stå ut i det brus som är på sociala medier. Man kan stå ut i det bruset ur ett rent marknadsföringsperspektiv genom valet av dessa Mantle-personer som hon väljer att kalla dem. Namnet Pussy Collection kan ses lika kontroversiellt och starkt som Silvana men vad kom först? Vad är hönan och vad är ägget i det här fallet?
Namnet Pussy collection är valt utifrån att en av våra värderingar på Mantle är “no Bullshit” och personerna vi väljer att jobba med är personer som tycker om att “tell it like it is”. Vi såg att många kallar det intimvårdsprodukter eller V-produkter för att de inte ens vågar skriva hela ordet. Då kände vi att det var ängsligt så vi kallar det rakt av vad det är. Ordet har ofta också använts negativt och om saker som är lite mesiga, att då kombinera en person som Silvana med det ordet blir starkt och skapar känsla. Man förstår direkt vad vi vill säga med det och vi har fått enormt bra mottagande av kampanjen.
Silvana ger intryck av att vara väldigt stark integritetsmässigt, hur har det varit att jobba med henne som influencer i kampanjen?
Hon tackar ju nej till det mesta och detta är en av de få kommersiella saker hon gör. Och hon har fått ha kreativt inflytande på kampanjen, till exempel så fick hon välja stylist till fotograferingen, så vi har tagit in hennes kreativa vision. Hon är otrolig att jobba med. Vi hade en liten releasemiddag som anordnades av Emilia de Poret, som varit som en musa från start och även investerat i Mantle. Sen kommer vi ha en större lanseringsfest med ett privat liveframträdande med Silvana också, avslutar Stina Lönnkvist.