"Tycker att vi gör ett bra arbete med att bygga vårt varumärke".
Hur skönhetsvarumärket Hickaps resa började och hur det kommer sig att influencersyskonen började sälja sminkpenslar på nätet, har Influens.se berättat tidigare. Vi satte oss nämligen ner med Wilma Holmqvist för ett tag sedan, för att höra historien bakom Hickap.
Jag och min storebror Emil tog våra sparpengar och lanserade ett e-handelsföretag när jag bara var 16 år gammal. Han studerade till ekonom och jag hade börjat bygga en skönhetskanal på sociala medier, berättade hon.
Idag säljer företaget allt från hudvårdsprodukter till smink och parfym, och finns hon återförsäljare som Lyko, Eleven, H&M och Apotek Hjärtat. Och siffrorna, som finns i bolagets senaste årsrapport, tyder på att utvecklingen går åt helt rätt håll.
LÄS ÄVEN: Hickap-syskonen satsar hårt på Tiktok: ”Lite mer extremt nu”
Vi är nöjda! Siffrorna utvecklar sig i enlighet med vår långsiktiga plan, säger Emil Holmqvist, vd och medgrundare av Hickap, till Influens.se.
Under 2021 har omsättningen vuxit med över 155 procent och landat på 14,3 miljoner kronor. Samtidigt har rörelseresultatskurvan varit ännu vassare och ökat med över 280 procent till 6,1 miljoner kronor.
Vad har bidragit till den starka tillväxten?
Främst på tre faktorer: Fortsatt bra tillväxt i den egna e-handeln, utökning av sortimentet samt breddning av distributionskanalerna. Vi har en hög grad av återkommande kunder, vilket vi tolkar som att målgruppen verkligen uppskattar våra produkter. För övrigt tycker jag att vi gör ett bra arbete med att bygga vårt varumärke. Kunden uppfattar Hickap som genuint och produkterna associeras med kvalitet. Allt det bidrar naturligtvis till lönsamheten och vi ser stor tillväxtpotential framöver.
Innevarande år har fortsatt i samma riktning och Emil avslöjar att man räknar med en 60-procentig ökning.
Försäljningsprognosen pekar mot cirka 23 miljoner kronor i omsättning – med fortsatt bra lönsamhet, säger han och avslutar med:
Vi fortsätter lansera nya produkter i högt tempo och försäljningen utvecklas i linje med våra förväntningar. Att vi kan hålla uppe farten i en sviktande marknad tyder på en stor styrka i vårt varumärke.