ANNONS

Vi avslöjar allt från IM Expo - "viktigt med egen plattform när algoritmerna spökar"

Linda Hörnfeldt och Zeina Mourtada
ANNONS

"Vissa företag vill att ett samarbete ska sticka ut väldigt mycket. Men det är inte alltid positivt".

Idag har Malmöbaserade byrån ProAd genomfört sitt första influencer marketing-event, och Influens.se givetvis på plats. Eventet bjöd på paneldebatter, diskussioner och föreläsningar med aktuella branschprofiler. Ämnen som har lyfts under dagen har handlat om allt från hur branschen har utvecklats över tid, till samtal om färska trendspaningar och utmaningar i branschen.

Det har varit helt fantastiskt. Vi har fått god respons från både besökare och talare, och vi har lyckats med en bra mix av företag. Men det som var vårt syfte med det här eventet var att det skulle vara utbildande, att visa på hur man på rätt sätt arbetar med influencer marketing. Något som vi känner att vi har lyckats med, och det är vi stolta över, säger Magnus Noord, vd på ProAd, till Influens.se och tillägger:

Att vi gör det här i Malmö är också något som vi tyckte var viktigt. Många branschevent anordnas i huvudstaden, men vi ville lyfta det ner hit där det faktiskt finns många relevanta bolag och aktörer. Sådana här initiativ behövs här nere också.

Vad tar ni med er till nästa år? 

Vi har märkt att marknaden inte riktigt förstått vikten av ett branschevent för influencer marketing. Vi hoppades på fler besökare, men det är också första gången vi kör det här eventet och vi har trots allt några hundra besökare här idag som kommer att komma tillbaka nästa år. Till nästa år ska vi spetsa vår kommunikation för B2B-marknaden och göra det här ännu större.

LÄS ÄVEN: ProAds vinst ökar 560 procent: ”Skulle aldrig betala ett monsterbelopp utan garantier”

I en av dagens paneldebatter kunde vi lyssna på Linda Hörnfeldt, även känd som La Linda, och Zeina Mourtada, Zeinas Kitchen på sociala medier. En av frågorna som lyftes handlade om hur man behåller balansen, i ett jobb med många olika pågående uppdrag. På den frågan svarade Zeina att hennes nyckel till framgång varit att våga ta hjälp.

Jag har en person som jag hör av mig till och som hjälper mig fota, filma och redigera content några gånger i månaden. Den personen hjälper mig sedan att portionera ut innehållet i mina kanaler när jag är ute på andra uppdrag, säger hon.

Hon understryker att influencers ofta tycker att det är svårt att be om hjälp. Men att planera sin tid och antingen anställa någon eller knyta sig till en byrå, kan hjälpa profilen att växa. Men när man frigör tid för fler uppdrag är det viktigt att inte bli förblindad av alla möjliga förfrågningar.

Det är superviktigt att profilen matchas med rätt varumärke och produkt, men sedan är det också viktigt att vara lojal mot det varumärket. Man bör inte gör reklam för en tacokrydda en vecka och sedan för en annan veckan efter.

Linda Hörnfeldt ryckte dock in i diskussionen och menade att lojalitet är av högsta vikt, men att det inte är helt livsfarligt att samarbeta med konkurrerande varumärken.

Det beror ju på vilka produkter det handlar om. Man kan ju till exempel ha olika varumärken i sitt badrumsskåp och använda alla. Det går att blanda, men det viktiga är att göra det på rätt sätt, säger hon.

Vad kan man göra för att ens följare inte ska tröttna på alla samarbeten i ens flöde? frågar Carin da Silva som är moderator på eventet.

Den får inte sticka ut för mycket. Reklaminläggen bör smälta in i flödet, svarar Zeina och fortsätter:

Vissa företag vill att ett samarbete ska sticka ut väldigt mycket. Men det är inte alltid positivt. För min del är mina samarbeten alltid lite snyggare än vanliga inlägg, för att jag vill vara schysst mot mina samarbetspartners. Men inläggen får inte vara för fina som sagt.

Linda instämmer:

Man är inte en bra beställare om man inte ser nackdelarna med reklaminlägg som skiljer sig från profilens egna flöde. Man bör förstå mediet och lita på att profilen vet vad som funkar.

Längre fram i samtalet berörs de skiftande sociala medie-algoritmerna.

Jag vill lyfta ett slag för bloggen, säger Linda Hörnfeldt.

Jag har bloggat sedan 2001 och gör det fortfarande. Det är viktigt att ha en egen plattform i detta landskapet. När algoritmerna spökar och plattformarna skiftar, så är det bra att ha en trygg bas.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se