Företag, influencers och kampanjer kommer att krönas av branschprofiler.
Den svenska influencer marketing-branschen har fått en egen tävling där viktiga insatser, som har gjort skillnad och utvecklat branschen, kommer att uppmärksammas. Tävlingen går under namnet Influens Awards och vinnarna kommer att presenteras på branscheventet Influencer Marketing Summit den 20 september i Stockholm.
LÄS MER: Influens.se lanserar Influens Awards – Sveriges första influencer marketing-tävling
Under sommaren har branschen kunnat nominera företag och insatser i tävlingskategorierna Årets kampanj, Årets kund och Årets byrå. Och ända fram till den 31 augusti är det möjligt att nominera i dessa kategorier. Totalt kommer tävlingen att bestå av tio kategorier. De övriga titlarna är Årets influencer, Årets Instagramkonto, Årets Tiktokkonto, Årets YouTube-kanal, Årets initiativ, Årets nykomling samt Årets liveshopping.
En del av kategorierna kommer branschen att få nominera profiler, företag och satsningar till, och resterande titlar kommer Influens Awards jury att utse. De som sitter i årets jury är Hanaw Rashid, Stina Lönnkvist, Andrea Lundin, Hanna Frilund, Amanda Brohman, Emanuel Karlsten och Ruby Jankkila som är juryordförande.
Vår bransch är i ständig förnyelse och Influens Awards ska hedra strategiska, innovativa och kreativa kampanjer samt samarbeten som nått ut till målgrupper på de mest effektiva sätten. Vårt mål är att lyfta fram och hylla personerna bakom dessa satsningar, säger Ruby Jankkila och fortsätter:
De här kategorierna fångar den bredd och påverkanskraft som finns i influencer marketing just nu, och de personer som är med och bidrar till branschens utveckling.
Hanaw Rashid är digital strateg, Andrea Lundin är head of influencer marketing på Björn Borg och Stina Lönnkvist är medgrundare av hudvårdsmärket Mantle och influencer. Hanna Frilund är head of influencer marketing på Anyfin, Amanda Brohman är community strategist på Nord DDB och Emanuel Karlsten är journalist, föreläsare och mediaexpert som bland annat driver podcasten Mediepodden.
Det är så kul att få nominera de mest inflytelserika influencerprofilerna för varje plattform, såväl som årets bästa kampanj, kund och byrå. Väldigt inspirerande att se hur influencer marketing-branschen mognar och tas på allt större allvar som marknadsföringskanal – och görs det rätt så kan det driva på en verklig förändring, skriver Stina Lönnkvist.