Att etablera sig på en ny marknad som Tyskland har sina utmaningar för Caias nya VD Adeline Sterner.
I en längre intervju med Breakit förklarar Caias nya VD Adeline Sterner att det är en utmaning att nå ut i Tyskland som är deras nya marknad. Mycket på grund av att man inte har en Bianca Ingrosso där som kan dra ett stort influencerlass på den marknaden. Man är inte heller fast i vilken marknad som kommer att vara den man ska satsa på.
Man kan inte satsa allt på ett medie och tro att det löser sig. Mycket förändras snabbt, nästan överraskande snabbt. Vi har haft en treårsplan för Instagram, men den måste vi kanske riva nu. Det kanske är Youtube som är ‘the shit’ igen om två år, eller Tiktok eller Insta, eller sannolikt något vi inte känner till ännu, säger Adeleine Sterner.
Allt efter som kartan för engagemang i sociala medier ritas om och man kan se sjunkande engagemang och interaktion på stora plattformar som Instagram och Youtube samtidigt som Tiktok drar en större publik, så måste förtag anpassa sig. Något som Adeline Sterner är medveten om.
Både sociala medier och influencer marketing förändras snabbt. Det som hände förra året händer inte idag och det är viktigt att ha örat mot rälsen, vara flexibel och förstå vad konsumenterna är ute efter och förstå dem.
Planer som lagts för en längre period på till exempel Instagram kan komma att behöva rivas och ändras om allt eftersom man ser hur landskapet förändras. Adeline menar dock att de är både snabba på att ta nya beslut och att värdera vad som trots allt är värden på längre sikt.
Märker vi att något vi lägger mycket pengar på inte ger något så är vi absolut snabba med att tänka om. Men man måste också vara medveten om vad man vill att marknadsföringen ska ge – och hur man ska mäta det. För vissa saker ger effekt över en annan tidshorisont, som varumärkesbyggande till exempel.
På den tyska marknaden är det Jasmin Azizam som är Caias största profil men hon är inte i närheten av att vara en så tung influencer profil som Bianca Ingrosso är på den Svenska marknaden. Så det krävs annorlunda strategier och tid att bygga upp varumärket.