ANNONS

Homage avslöjar hemligheten bakom rekorden: ”Vi är inga ja-sägare”

Joakim Berggren, Siri Hemsley, Calle Francke och Jonas Linder
ANNONS

För fyra år sedan grundades marketing-byrån Homage av entreprenörerna Joakim Berggren, Calle Francke och Jonas Linder. I början fokuserade trion på varumärkesupplevelser i fysisk miljö, men under pandemin breddades vyerna och kundernas behov. Då adderade man ett digitalt erbjudande där influencer marketing har tagit en viktig roll.

Då fick jag, efter många år inom branschen, möjlighet att ansluta under början av 2021 för att vara med och driva den digitala avdelningen, säger Siri Hemsley, partner och digitalt ansvarig på Homage, till Influens.se.

Vad är bakgrunden till namnet Homage?

Anledningen till att vi valde namnet väljer vi att hålla för oss själva denna gång, men vi gillar ordet och dess innebörd vilket betyder att hylla, en akt av vördnad och respekt, till branschen, till kunder, varumärken och leverantörer som vi får äran att arbeta med och representera i våra uppdrag, säger grundarna.

Idag består byrån av 40 anställda, men enligt bolaget befinner Homage sig fortfarande i en expansiv fas.

Vi fortsätter knyta till oss personer med hög kreativ nivå och en förkärlek till att jobba som ett lag, oavsett vad man har för arbetsroll på pappret.

Man räknar med att arbetsstyrkan kommer att bestå av 50 personer innan 2022 är slut. Något annat man räknar med att åstadkomma är en stark omsättning kopplad till den nya digitala avdelningen. Avdelningen lanserades 2021, och Homage siktar på att bara den ska omsätta runt 15 miljoner kronor under sitt första år.

Vi har många bra kunder som utmanar oss till vårt yttersta, men att få äran och förtroendet att driva igenom våra idéer är något som vi uppskattar enormt och får oss att utvecklas. Att våga stå för sin kompetens och inte agera enbart på vad en kund efterfrågar utan att se andra lösningar förespråkar vi för hela teamet, varför sitter vi annars runt bordet?

Har ni något uppdrag som ni är extra stolta över?

För att ge ett specifikt och aktuellt exempel har vi sedan lansering av våra digitala tjänster samarbetat med Björn Borg där vi drivit deras sociala kanaler, hjälpt att förflytta varumärket med hjälp av över 500 influencer-samarbeten under förra året - samt hjälpt dem att bygga ett eget in-house team som kan ta flaggan vidare. Vi jobbar även med en mycket spännande strategi för ett svenskt techbolag där vi både driftar deras sociala kanaler, gör storskaliga influencerkampanjer globalt och genomför mässor och events under året.

RELATERAT: Efter 564 influencer-samarbeten – så ska Björn Borg nå nya höjder

Några andra företag som Homage har jobbat med är bland annat American Express, Lyft och Santa Maria. En av byråns styrkor är att man kan producera det mesta inhouse och kapa en hel del mellanhänder, samt att kunna jobba med både online- och offline-satsningar.

Men det finns ju en hel del PR- och marketingbyråer idag som jobbar med influencers. Vad gör er unika i det?

Vi jobbar, likt många inom influencer marketing, data- och resultatdrivet. Datan är otroligt viktig för oss för att kunna skapa de bästa möjliga förutsättningarna för en kampanj i förarbetet, förstå och utvärdera resultat efter och optimera strategin inför nästa kampanj. Vi är inga ja-sägare utan försöker alltid hjälpa våra kunder ta rätt beslut med hjälp av data. Här behöver vi ofta utmana att våga välja influencers som faktiskt når rätt målgrupp och inte endast är ett ansikte utåt.

Homage-kvartetten berättar även att man värdesätter högt kundernas utveckling och förståelse av alla beslut och val. Därför är man helt transparent med all data och vad man betalar varje influencer, för att företaget i fråga ska kunna se och lära sig hur man arbetar med den här sortens marknadsföring.

Vi har sett en tydlig trend i att fler och fler varumärken ser värdet av att jobba med influencer marketing i större skala, samt ett behov av att bygga team och kompetens in-house som kan driva större långsiktiga kampanjer själva. Vi vill hjälpa våra kunder nå det målet. Istället för att kunden lägger hela uppdraget på en extern byrå, vill vi hjälpa kunden att sätta upp processer, lära ut best practices och dela våra erfarenheter så att de själva kommer kunna skala upp sin influencer marketing med bra resultat in house.

Vad bör varumärken tänka på när de jobbar med influencer marketing?

Det som är viktigt att hålla i åtanke, och som vi ofta diskuterar med våra kunder, är att förstå vilket mervärde influencer marketing har jämfört med andra kanaler. Inte bara får du kostnadseffektiv distribution som är kreativ, målgruppsanpassad och unik. Du får även en helt annan höjd på kreativitet och framför allt kvantitet av material att använda i andra kanaler, hemsidor och nyhetsbrev, i många fall likvärdig kvalité som kan förväntas av ett produktionsbolag, säger Siri Hemsley och fortsätter:

Styrkan ligger också i just mångfalden av att jobba med många personer i en och samma kampanj som alla kommunicerar budskapet på sitt unika vis anpassat efter deras specifika målgrupp, på ett sätt som inte skulle vara genomförbart på andra mediakanaler för samma investering. Genom att jobba i större skala med många influencers, som i sig är som små mediahus, får du som varumärke möjlighet att snabbt utvärdera olika sätt att kommunicera din produkt. På så sätt kan man samla insikter och se mönster för att effektivt kunna optimera kommande kampanjer för ännu bättre resultat.

Har ni några influencers kopplade till er? 

Vi representerar ingen utan utgår alltid från kundens målgrupp och målsättning, där vi söker bland miljoner konton och väljer de personer som har bäst potential att nå målgruppen på ett effektivt sätt. Om personen är kopplad till ett nätverk eller är egen spelar ingen roll för oss.

Har ni identifierat några utmaningar i influencer marketing-branschen?

Det är vanligt att underskatta vad man kan uppnå med influencer marketing och att våga investera för att se bra resultat. De som jobbar långsiktigt kan få helt fantastiskt genomslag men det gäller att förstå att man måste testa, utvärdera och förbättra dessa aktiveringar över tid, precis som med vilken annan mediakanal som helst.

Det man bör göra är att jobba i stor skala över tid, datadrivet, våga göra misstag och lära sig på vägen.

Under 2020 omsatte Homage drygt 27 miljoner kronor och gjorde 2,3 miljoner i vinst. Och i år har siffrorna slagit rekord igen, säger Siri Hemsley.

År 2020 gissade vi att vi skulle omsätta omkring 20 miljoner, men det blev 27. För 2021 gissade vi på runt 30-35 miljoner kronor, men det tog rejäl fart och slutade på mycket högre siffror än väntat, vi kommer dela mer om detta senare i vår.

Vad har ni för mål för 2022?

Vi har inte satt upp några konkreta mål för 2022. Det låter kanske konstigt, men att sätta upp tydliga mål och jobba mot det skapar ett ramverk som inte känns helt rätt för oss. Vi håller istället örat mot rälsen och anpassar oss efter våra kunders behov och önskemål. Flertalet av våra mest framgångsrika erbjudanden har uppkommit spontant efter en förfrågan från kund och inte för att vi själva planerat det i förväg, avslutar Siri Hemsley.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se