Aller Media rapporterar att bolagets affärer går som tåget. B2B-intäkterna har ökat med 45 procent under det senaste halvåret, och de digitala intäkterna står för ungefär 80 procent av den totala omsättningen.
RELATERAT: Bästa resultatet i bolagets historia – ”ska satsa ännu mer på vår stora influenceraffär”
Vi har gjort en transformation från klassiskt kanalsälj, till att vara rådgivare inom medielösningar. Idag kan vi möta kunders förfrågningar på ett helt annat sätt jämfört med för några år sedan och säljer fullskaliga konceptlösningar. En viktig omställning i en omvärld där utmaningarna för marknadschefer och mediebyråer blir alltmer komplexa, säger Malin Asp, tf. Head of Commercial B2B på Aller Media, i ett pressmeddelande.
Vi satsar på vårt digitala innehåll och har gjort en enorm förflyttning i form av räckvidd på våra sajter. För ett par år sedan var det svårt att sälja digitala kampanjer som något annat än komplement till exempelvis print. Med nuvarande räckvidd och förfinad digital kontext står digitala kampanjer på helt egna ben.
Det som ingår i bolagets B2B-verksamhet är fem intäktsben, och de som går bäst enligt Aller Media är grenarna influencer marketing och video.
Video är ett snabbväxande område med hög efterfrågan. Intäkterna från influencer marketing har dubblerats varje år flera år i rad, där majoriteten av intäkterna kommer från organisk tillväxt, skriver bolaget.
Malin Asp tillägger även att bolaget nu är redo för att satsa ännu mer på rörligt material.
Att para ihop profiler med rätt varumärken i en större kontext har varit en framgångsfaktor. Vi är bra på att inkludera dem i större kreativa koncept där det inte enbart handlar om att sälja utrymme i profilens egna kanaler. Nu är vi redo för att göra fler redaktionella och djupare samarbeten även inom rörligt.