Under 2019 gjorde poddbolaget Perfect Day Media, som grundades av systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman, ett kraftigt minusresultat som ledde till konkurs. Företaget räddades dock av koncernen Pophouse, verksam inom underhållningsbranschen, som köpte 100 procent av aktierna i bolaget. Något som ledde till att verksamheten återigen var lönsam.
RELATERAT: Perfect Day Media har halverat sin podd-portfölj: ”Fokuserar på premiumpoddar”
Vad prislappen landade på var dock inget parterna ville avslöja. Men nu har Breakit granskat dokumenten som trillat in till Bolagsverket, och de avslöjar att Hannah Widell och Amanda Schulmans ägarbolag fick 23,9 miljoner kronor för Perfect Day Media.
En relativt blygsam siffra om man jämför med bolagets omsättning på drygt 90 miljoner kronor med lönsamhet under föregående år. Men det oroar inte Hannah Widell, som menar att systerduon har signat ett avtal som ger dem löpande avkastning.
Det finns en fortsättning på vår resa. Jag kan inte kommentera några detaljer, men det finns en earn-out inbyggd på flera år. Så går det bra så blir det mer pengar till oss, säger hon till sajten.
Hannah Widell berättar vidare att Perfect Day Media dubblade omsättningen under det senaste räkenskapsåret och "hade bra lönsamhet", och avslutar med att hon ser ljust på framtiden.
Första kvartalet kommer bli grymt. Poddmarknaden är verkligen stark, vilket vi är ett exempel på. Vår affärsmodell för podd har fungerat i tio år och nu går det bättre än någonsin.