I förra veckan träffade Therése Lindgren statsministern Magdalena Andersson för att prata om kriget i Ukraina, ett samtal som statsministern ställt in för SVT:s Agenda några dagar innan. Anledningen var tidsbrist. Det skriver Breakit.
Therése får mycket frågor och funderingar från sina följare om läget i omvärlden. Det här var en chans att i dessa osäkra tider använda sin plattform till att besvara några av dem och att sprida samhällsinformation till sina följare, varav många kanske inte konsumerar traditionell media, skriver Patrizzia Ohlson, Therése Lindgrens presskontakt, till sajten.
Samtalet publicerades på Therése Lindgrens Instagramkanal, där hon har en miljon följare, och Magdalena Andersson har i sin egen kanal uppmärksammat intervjun hos Therese.
För statsministern är det viktigt att nå ut till hela svenska folket, inte minst givet den allvarliga säkerhetspolitiska utvecklingen i vårt närområde och den oro som många svenskar känner med anledning av det som sker, och Therése Lindgrens kanaler når grupper som inte i lika hög utsträckning tar del av traditionell medias rapportering, skriver Johan Ekström, statsministerns presskontakt, till Breakit och tillägger att intervjun inte var ett betalt samarbete.
Att statsministern ställde in intervjun hos SVT och dök upp hos Therése Lindgren har väckt starka känslor hon en del personer. Bland annat har Hanna Strömberg, Moderaternas pressekreterare, kritiserat Magdalena Anderssons val i en kommentar på Twitter.
Sveriges statsminster har inte tid att debattera med oppositionsledaren i ett av landets tyngsta nyhetsprogram SVT Agenda, men har tid att spela in en video med en influencer på Instagram? Ok, skriver hon på Twitter.
Redan under förra året pågick det en debatt gällande politiker som valde att höras och synas i olika influencers kanaler framför intervjuer i traditionella medier, en diskussion som i och med den inställda Agenda-intervju har dragit igång igen. Magdalena Anderssons presskontakt meddelar dock att statsministern har ställt upp på flertalet intervjuer och uttalande i traditionella medier och nu tackat ja till ett samtal med influencern för att nå ut till en annan målgrupp.
Som sagt är det viktigt att nå ut till hela svenska folket. Sedan Putin beordrade en invasion av Ukraina för 16 dagar sedan har statsministern gjort intervjuer med bland annat Sveriges radio, Dagens nyheter, Sveriges television, TV4, Göteborgs-Posten och Expressen. Statsministern har också sedan dess varit tillgänglig för att svara på journalisters frågor vid över tio pressträffar och s.k. doorsteps, skriver Johan Ekström.