Enligt en ny undersökning, genomförd av affiliatenätverket Awin, gömmer influencers medvetet reklammärkningarna på Instagram. Det skriver The Drum.
Företaget har gått igenom över 20 miljoner inlägg på Instagram, där influencers märkt samarbetsinlägg med taggar som: #advertisement, #ad, #sponsored, #affiliate och #gifted. Man tittade även på ifall hashtaggen var direkt synlig under bilden, eller om den doldes i slutet av text som man var tvungen att "rulla ut" med hjälp av knappen "mer".
Det man kom fram till var att 76 procent av inläggen dolde taggen, som tyder på att det är ett reklaminlägg, i en text som man aktivt behöver öppna upp för att se.
Hela 59 procent av dessa lade taggen halvvägs genom en sådan bildtext, och 24 procent la den längst ner i slutet. 12 procent markerar reklaminlägget, med en ovan nämnd tagg, i kommentarsfältet och endast 5 procent sätter taggen i början av ett inlägg som gör den direkt synlig.
Något annat som influencers helst inte vill avslöja är vilket företag som sponsrar inlägget. Enligt undersökningen har endast 13 procent av inläggen angett vilket varumärket som står bakom reklamen.
Att reklammarkera samarbetsinlägg på sociala medier är ett krav i Sverige. I februari 2020 införde Konsumentverket riktlinjer för marknadsföring på sociala medier och i bloggar. Reklammarkeringskravet finns idag även på flera andra marknader. Bland annat i Storbritannien där organisationen för reklambranschen, Advertising Standards Association (ASA), infört regler för hur reklamsamarbeten ska märkas i sociala medier.
Reklammarkering är en väldigt viktig del i det jobb som influencers gör, inte bara på grund av de juridiska konsekvenserna men också för att vara transparent med sina följare. Det är chockerande att se att så många influencers gömmer reklammarkeringarna av sina reklamsamarbeten, och något som vi hoppas ska kunna bekämpa i år, säger Kevin Edwards, global strategidirektör på Awin, i samband med undersökningen.