Tiktok släpper en egen influencer-plattform som ska hjälpa företag att samarbeta med innehållskaparna. Den nya tjänsten har fått namnet "Tiktok Creator Marketplace API" och går ut på att varumärken och byråer får tillgång till influencers data som bland annat användardemografi, tillväxttrender och bäst presterande innehåll. Företag får även möjligheten att i realtid följa likes, delningar och kommentarer på influencers content. Det rapporterar Techcrunch.
Tiktoks Influencer-plattform lanserades redan 2019, men det är inte förrän nu API:erna blir tillgängliga för varumärken och byråer. Det plattformen gjort sedan tidigare är att hjälpa företagsanvändarna att identifiera bäst lämpade TikTok-profiler till sina varumärkeskampanjer och sedan hantera kampanjerna och spåra sina kampanjers resultat. Men nu, för första gången i historien, öppnar sociala medieplattformen upp en stor del data kopplad till influencers innehållsprestation.
Innehållsskapare är hjärtat av vår plattform och vårt mål är att ständigt utveckla nya sätt att göra det enklare för dem att kopplas ihop med relevanta företag för nya samarbeten, säger Melissa Yang, TikToks chef för partnerskap, till nyhetssajten.
I dagsläget är den nya tjänsten fortfarande under utveckling och endast vissa utvalda företag har fått möjlighet att pilottesta funktionen. En officiell lansering är planerad senare i september i år.
Vi är glada över att kunna utveckla den här funktionen med en elitgrupp av betrodda partners, det här kommer att ge företag och varumärken möjlighet att upptäcka och arbeta med nya framgångsrika influencers som kan sprida sitt innehåll på ett autentiskt sätt, säger Melissa Yang.