Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg meddelar att det sociala mediebolaget kommer att investera 1 miljard dollar, runt 8,7 miljarder kronor, i influencers fram till 2022. Mer exakt vill bolaget belöna de influencers som väljer bolagets plattformar och skapa ett incitament för att de ska fortsätta välja företagets sociala medieplattformar Facebook och Instagram. Det rapporterar The News York Times.
Investeringssumman ska fördelas på influencers inom olika kategorier, men för att ta del av pengarna kommer kreatörerna att behöva använda sig av speciella funktioner på Facebook respektive Instagram, och nå olika "milstolpar" som symboliserar olika betalningsnivåer. Olika innehåll kommer att generera olika ersättning, regelbundna livesändningar kommer till exempel att stå för en viss ersättning och bildinlägg i flödet för en annan. Influencers kommer även att få en andel av reklamintäkterna från sin streaming på Instagram TV.
TikTok och YouTube har sedan en tid tillbaka flera olika kreatörsprogram som låter influencers tjäna pengar på sitt innehåll. Facebook, som även äger Instagram, sjösätter nu sitt ersättningsprogram för influencers för att ge kreatörer samma utgångsläge på sina plattformar och säkerställa att de inte lämnar Facebook eller Instagram för någon annan plattform.
Vi vill skapa de bästa plattformarna som influencers kan tjäna pengar på. Att investera i kreatörer är inte nytt för oss, men jag är glad över att kunna öka satsningen framöver, skrev Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook.
Programmet har ännu inte lanserats för alla influencers, utan testkörs med ett visst antal utvalda kreatörer under en begränsad tid. När programmet sedan blir redo att släppas för alla kommer influencers även att ha tillgång till en sida där kreatörer kommer att kunna följa utvecklingen och ställningen av sina bonusar.