Influencer marketing fortsätter att växa och kamma hem allt fler marknadsandelar. Nya profiler tar plats i branschen, befintliga växer i sina nischer, nya plattformar lanseras, trender skapas och företag satsar på allt längre samarbeten med såväl micro- som macro-influencers. Hur ett samarbete läggs upp eller vad det är värt skiftar, dels beroende på företaget och vad för slags material man vill att en influencer ska leverera men dels vad influencern har för engagemang, konvertering och antal följare. Det är många saker som spelar in, så vi hörde av oss till influencer marketing-plattformen Beatly för att ta pulsen på branschen.
Beatly har analyserat hela 2021 - från första januari fram tills idag - en topp tio-lista över Sveriges största influencers, som jobbar med kommersiella samarbeten på Instagram, och jämfört med samma period året innan. Bolaget har även tagit fram en topp tio-lista för kategorierna mode, inredning samt hälsa och träning.
Den största förändringen i år är att engagemanget på Instagram har sjunkit med nära 20 procent, jämfört med 2020. Något som, enligt Beatly, har att göra med att sättet vi konsumerar information på har förändrats. Vi är mindre aktiva i Instagram-flödet och mer intresserade av det som händer här och nu - alltså av de inlägg som publiceras på "Stories".
Resultatet är ganska väntat, eftersom beteendet har förändrats. Men vi ser samtidigt en ökning på kommentarer i snitt, men det är främst för att antalet kommentarer i Felix Kjellbergs kanal har ökat extremt mycket. Förra året låg han på cirka 1700 kommentarer i snitt och i år ligger den siffran på 9000 kommentarer. Så han lyfter det snittet ganska rejält, säger Viktor Strömberg, medgrundare och Product Manager, till Influens.se.
Det som har blivit en tydlig trend i år är just innehåll på Instagram Stories.
Det gör att att inlägg i flödet inte får lika mycket engagemang, där vi idag ser mycket samarbeten och mindre vardag. På Stories är det tvärtom - där ser vi idag mer spontana uppdateringar, säger Viktor Strömberg.
Men det är en trend som också är under ständig förändring. Att publicera sponsrade inlägg i Stories har också blivit allt mer populärt idag, men de står ännu inte för merparten av det som publiceras på appen.
En annan intressant aspekt som Viktor Strömberg lyfter upp är att profilernas tillväxt har sjunkit, under de senaste 30 dagarna, med över 100 procent i alla tre kategorier. Där sticker också mode ut med ett ras på hela 900 procent.
Top Sverige 2021 | Namn på Instagram | Följare juni 2021 | Engagemang | Kommentarer i snitt | Tillväxt per dag |
Felix Kjellberg | pewdiepie | 21.77m | 13,20% | 9114 | -890.0 |
Anna Nyström | annanystrom | 8.30m | 1,20% | 747 | −502 |
Linn Löwes | linnlowes | 2.73m | 2,20% | 475 | −102 |
Hanna Öberg | hannaoeberg | 2.15m | 2,50% | 270 | 688 |
Rachel Brathen | yoga_girl | 2.08m | 1% | 173 | −56 |
Clara Lindblom | clara_lindblom | 1.97m | 1,70% | 433 | −492 |
Kenza Zouiten | kenzas | 1.84m | 3,20% | 82 | −113 |
Emelie Natascha Lindmark | emitaz | 1.44m | 4,50% | 180 | 269 |
Janni Delér | jannid | 1.35m | 3,80% | 92 | −71 |
Skillnad | 3,7% | 1285 | −47 | ||
Skillnad i procent | −19,6% | 90,8% | −105,8% |
Mode: Top Sverige 2021 |
Namn på Instagram | Följare juni 2021 | Engagemang | Kommentarer i snitt | Tillväxt per dag |
Elsa Hosk | hoskelsa | 6.70m | 2,70% | 358 | 3100 |
Clara Lindblom | clara_lindblom | 1.97m | 1,70% | 433 | −492 |
Kenza Zouiten | kenzas | 1.84m | 3,20% | 82 | −113 |
Emelie Natascha Lindmark | emitaz | 1.44m | 4,50% | 180 | 269 |
Janni Delér | jannid | 1.35m | 3,80% | 92 | −71 |
Bianca Ingrosso | biancaingrosso | 1.27m | 4,90% | 214 | −11 |
Angelica Blick | angelicablick | 1.14 m | 1,70% | 119 | −68 |
Johnny Edlind | johnnyedlind | 1.07m | 4,40% | 144 | −164 |
Therese Lindgren | therese | 1.04m | 6,20% | 924 | −357 |
Jonna Lundell | jonnalundell | 783.68k | 6,60% | 304 | −47 |
Genomsnitt | 4,0% | 285 | 204,6 | ||
Skillnad i procent | −3,2% | 0,4% | −945,5% |
Inredning: Top Sverige 2021 |
Namn på Instagram | Följare juni 2021 | Engagemang | Kommentarer i snitt | Tillväxt per dag |
Jesper Laursen | scandinavianhomes | 1.10m | 0,60% | 12 | −34 |
Carolina Gynning | carolinagynning | 395.42k | 9,50% | 502 | 5 |
Helena Löfstedt | mylittleredhouse | 361.83k | 3,10% | 151 | 51 |
Joanna Johansson | joannajohanssonx | 281.94k | 2,5% | 81 | −717 |
Victoria Skoglund | victoriaskoglund | 221.59k | 6,10% | 104 | 136 |
Vanessa Valderrama | interiorbyvanessa | 172.45k | 2,40% | 47 | 136 |
Tekla Evelina Severin | teklan | 164.11k | 3,30% | 67 | 71 |
Nina | interior_by_nina | 163.46k | 0,70% | 39 | −36 |
Frida Ramstedt | trendenser | 162.38k | 0,9% | 27 | −18 |
Carolina Carlsson | inredningsdesign | 145.59k | 0,90% | 11 | −11 |
Genomsnitt | 3,0% | 104 | −42 | ||
Skillnad i procent | 63,0% | 14,1% | −140,5% |
Träning och hälsa: Top Sverige 2021 |
Namn på Instagram | Följare juni 2021 | Engagemang | Kommentarer i snitt | Tillväxt per dag |
Anna Nyström | annanystrom | 8.30m | 1,20% | 747 | −502 |
Linn Löwes | linnlowes | 2.73m | 2,20% | 475 | −102 |
Denice Moberg | deniceemoberg | 1.10m | 2,10% | 701 | −160 |
Elin Hedström | frokenhedstrom | 829.45k | 6,00% | 554 | 238 |
Victoria Törnegren | victoriatornegren | 674.55k | 1,80% | 81 | −78 |
Sendi Skopljak | skopljak | 600.78k | 1,00% | 78 | −57 |
Linn Jacobsson | linnjacobsson | 567.93k | 1,00% | 46 | −70 |
Ida Bergfoth | idabergfoth | 331.99k | 3.8% | 214 | 353 |
Johanna Oline Modin | johannaolinemodin | 323.84k | 3,90% | 59 | 114 |
Saga Assarina Scott | sagascott | 250.07k | 1,70% | 39 | −29 |
Emelie Forsberg | tinaemelie | 305.32k | 4,90% | 46 | 41 |
Genomsnitt | 2,6% | 276 | −23 | ||
Skillnad i procent | −26,9% | −91,7% | −103,9% |
Förtydliganden:
- Kommentarer i snitt är baserade på de senaste 30 dagarna.
- Engagemang är baserat på de 10 senaste inläggen på Instagram under den givna perioden.
- Tillväxt är baserat på de senaste 30 dagarna under den givna perioden.