Modemärket ByMalina har precis lanserat sin senaste kollektion The Archive Collection, som skapats av material som blivit kvar från de senaste tio åren. Men fokuset på hållbarhet är inte det enda som gör satsningen extra aktuell - bolaget har också valt att marknadsföra sig via det allt mer populära formatet liveshopping.
Vi märker ett väldigt stort engagemang från våra kunder, det känns som vi kommer nära våra kunder och verkligen lyssnar in dem. Vi märker också att vi får ökade konverteringar efter vår sändningar, speciellt på de produkter eller kategorier som vi väljer att fokusera på. Det vi ser driver ett stort intresse är när vi har någon form av erbjudande eller kod, då vi inte ofta har det hos ByMalina, säger företagets grundare Malin Ek Andrén till Influens.se.
ByMalina började med liveshopping i höstas och har i tidigare kampanjer arbetat med influencers som Matilda Djerf och Amanda Djerf.
Vi började med liveshopping för att följa med i den digitala utvecklingen. Vi såg även ett nytt sätt att integrera med kunden och inspirera digitalt. Vi gillar alltid att testa nya digitala kanaler.
För ByMalinas del är det dock inget måste att involvera influencers i sina liveshopping-streams. I den nya kampanjen har företaget fokuserat på det egna varumärket och bolagets historia, något man valde att göra på egen hand.
För oss är det liveshopping-formatet som är mest intressant. Vi har gjort några liveshoppingevent tillsammans med influencers men flest har vi gjort internt. Många av våra kunder gillar att följa med behind the scenes hos oss, vilket vi tycker är så kul att dela.
Hur mycket ökar konverteringen efter sändningarna?
Vi har sett en ökad konvertering, samt kunnat se att fler personer handlat med den kod vi skapat unikt för vissa liveshoppings. Vi har också sett att vi under de dagar vi har live har fått en ökad trafik till hemsidan, till exempel kan vi ha dubbelt så mycket besökare en dag där vi har livesändning kontra en dag utan.
Malin Ek Andrén beskriver influencer marketing som en viktig del av ByMalinas marknadsföring överlag och inte bara när det kommer till liveshopping.
Vi jobbar kontinuerligt med influencer marketing. Sedan har vi valt ut profiler som vi har jobbat med en längre tid för att ha en liveshopping med, då är de redan associerade med ByMalina och det är kul för både kunden och profilerna att vi tillsammans har en live.